Officium Triste - Giving Yourself Away

Officium Triste - Giving Yourself Away

Label : Displeased Records | Archiveer onder doom metal

Vera : We kunnen Officium Triste stilaan een heus doom metal instituut van de Lage Landen noemen. In hun zevenjarig bestaan zijn ze niet echt superproductief geweest - ook vanwege hun talrijke nevenactiviteiten - maar wat ze op de donkere zielen afvuurden was steeds van een hoge kwaliteit. Ook nu hebben ze weer hun tijd genomen. 'Giving Yourself Away' - hun vierde volledig album - verschijnt drie jaar na het vorige wapenfeit in doom geschiedenis 'Reason' en biedt drie kwartier volwassen doom metal in de traditionele doom/death traditie.

Het belangrijkste verschil met dit vorige werkstuk is dat zanger Pim Blankenstein op 'Giving Yourself Away' veel meer cleane vocalen gebruikt. Geen nood, ook zijn door merg en been gaande grunt is nog talrijk aanwezig, maar er wordt veel meer gespeeld met een interactie tussen sereniteit en voluptueuze grunts. Officium Triste blijft trouw aan het principe van lange nummers. Zes composities bieden ons bijna vijftig minuten heerlijke tristesse om bij weg te dromen. De nummers hebben zowel logge, echonde doom riffs als majestueuze gitaarsolo's, want de Nederlandse doom trots grossiert niet in bulderende riffs, maar neemt het heel wat sierlijker op door het zwaartepunt op melodie en beklijvend gesproken teksten te leggen. Naast de verrukkelijke gitaarmelodien spelen dramatische dan wel klassieke piano intermezzo's hierbij een niet te verwaarlozen rol.

Er wordt geput uit heel de doom metal geschiedenis, zodat je in de heldere vocalen van 'My Charcoal Heart' de geest van The Prophecy bemerkt, in de gitzwarte sfeer van 'Signals' dwalen je gedachten ongewild af naar het kunstzinnige aura dat My Dying Bride in al zijn dramatiek omringt, terwijl fans van Saturnus of Draconian hier ongetwijfeld een niet te missen hoogtepunt aan hun doom collectie moeten toevoegen. Met zorg voor spanning, afwisseling en bovenal het opbouwen van een gepaste sfeer heeft Officium Triste met 'Giving Yourself Away' wederom een meesterwerk afgeleverd dat hopelijk nu eens op een grotere faam kan rekenen dan alleen maar respect onder de collega's en fervente doom aanhang. Zij verdienen het!