Mustasch - Latest Version Of The Truth

Mustasch - Latest Version Of The Truth

Label : Regain Records | Archiveer onder hardrock / aor

Frank D. : Hulde, chapeau, complimenten, veren in donkere holen! Euh…..sorry, laat ik bij het begin beginnen. De lofuitingen zijn voor het label Regain Records. Dat label had namelijk de ballen en het verstand om de Zweedse rockers van Mustasch een contract onder de neus te duwen voor het nieuwe album 'Latest Version Of The Truth'. Een schot in de welbekende roos, zo blijkt bij het beluisteren van het laatste werkstukje van de mannen.

Het moge bekend zijn: de heren brachten vorig jaar na de breuk met EMI een mini CD uit ('Parasite'). De diagnose was dat de band nog springlevend was en wederom op een geestdriftige ontvangst van ondergetekende mocht rekenen. En dit nieuwe album overtreft mijn stoutste verwachtingen. Beter en meer solide dan ooit rammen Ralf Gyllenhammar en zijn maten de stof uit de subwoofers. De smerig vlammende mix van stoner en rock 'n roll en bands als The Cult en Black Sabbath is nog altijd de basis van het geluid, maar door het toevoegen van hele orkestrale passages krijgt het geheel een voller en volwassener geluid dan alles wat de band tot noch toe heeft gepresteerd. En dat is zowaar geen kattenpis. Neen, de elf nummers op het album staan allemaal als een huis en het noemen van nummers als 'Falling Down' en 'In The Night' is eigenlijk respectloos ten opzichte van de andere briljantjes op dit album. Ik kan het echter niet laten: toch even één nummer extra belichten: de "klassieker in wording” 'Double Nature'. Met een kamerbrede wal van decibellen dendert de band over de luisteraar heen. Geen ontsnappen aan, meedogenloos rammen met een fluwelen, klassieke handschoen. Inmiddels is dit ook de single van het album, die hard op weg is nummer één in Zweden te worden.

Verdulme, de band flikt het dus gewoon weer. Wederom krijgen ze me op de banken. Wanneer het kwartje nu eindelijk valt bij de grote meute in ons kikkerlandje is voor mij een raadsel. Feit is wel dat dit album een absolute musthave is voor iedereen die van een dosis oprechte rock houdt. Gaat dit checken en gezwind!