Graveworm - Collateral Defect

Graveworm - Collateral Defect

Label : Massacre | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Het is ongelofelijk hoe de Italiaanse band Graveworm ondanks tal van bezettingswijzigingen zo herkenbaar en van hoge kwaliteit kan blijven, maar anderzijds ook meer populariteit verdient dan nu het geval is. Begin 2005 schreeuwde ik al van huizen en daken dat iedere fan van melodieuze black metal nu maar eens '(N)Utopia' moest aanschaffen, maar enkele maanden later ondervond ik dat de band live nu niet meteen volksverhuizingen veroorzaakte. Spijtig, maar het goede nieuws is dat ze de moed niet opgeven en sinds 2005 toch wel iets bereikt hebben, zoals een tournee door de Verenigde Staten en verschillende Europese tournees.

Nu is er het zesde studioalbum 'Collateral Defect' en dit biedt ons terug een aantal keiharde, maar toch lekker in het oor liggende composities, die niet alleen bulken van de veelzijdige, extra ruwe vocalen van Stefano Fiori, maar ook uitstekend gitaarwerk en gelaagde toetsen bevatten. Het begint deze keer allemaal met een duister, industrieel aandoende intro. Maar daar weerklinkt de door merg en been gaande schreeuw van Stefano! En vertrokken zijn we. Stevige black metal die toch veel oog voor melodie behoudt en ondanks referenties naar Dimmu Borgir en Cradle Of Filth een eigen smoel heeft. 'Bloodwork', 'Touch Of Hate' en 'Suicide Code' houden er flink de vaart in, maar vanaf 'The Day I Die' durft Graveworm meer afwisseling in de nummers aan te brengen. Bijvoorbeeld door een knap atmosferisch stuk aan het einde van 'The Day I Die'. Of door een kort viool intermezzo en een prachtige helder klinkende gitaarsolo in 'Fragile Side' dat vocaal nog een breder spectrum toont. Dit komt doordat er ditmaal ook gastbijdragen zijn van Maurizio Iacono van Kataklysm en Matze van The Sorrow. Deze interactie doet me in bovengenoemd 'Fragile Side' aan Scar Symmetry denken, maar het bevat ook vocalen die in de richting van hardcore gaan. Weet je wat me opviel in verband met die vocalen? Door de afwisseling van black metal screams en lage grunts doen deze Italianen me aan Thurisaz denken. Ook al vanwege de nadrukkelijke aanwezigheid van toetsen in hun doorgaans beenharde muziek.

Graveworm wist ons in het verleden te verrassen met opmerkelijke covers. Ze spelen popnummers in hun eigen versie en maken er steeds iets moois van. Ook nu, met 'I Need A Hero' van Bonnie Tyler. Hier moet niet mee gelachen worden, want ik had het eerst niet herkend, dus verwacht u aan een ruwe versie. Net als op '(N)Utopia' is er een vrij lang, zacht nummer met akoestische gitaren en strijkers om het album op een serene wijze af te sluiten. Aan wie dit nummer opgedragen is hoop ik te vernemen tijdens het geplande interview met deze dappere muzikanten uit Zuid Tirol. Hou je van goedgemaakte melodieuze black metal, dan is 'Collateral Defect' een vette aanrader!