Forbidden Forest - Enter

Forbidden Forest - Enter

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Release type: Demo

Vera : In de winter van 2006 werd Forbidden Forest opgericht door zanger Paul Anders en bassist Raymond Smith die elkaar al geruime tijd kenden zonder muzikale aspiraties. Er werd besloten om zich niet vast te pinnen op één (metal) genre en met de hulp van drummer Robert William en een bevriend gitarist werd al vlug deze eerste ep 'Enter' opgenomen. In acht genomen dat alles zo vlug gegaan is, mag het resultaat erg veelbelovend genoemd worden, al zijn er enige kinderziektes zoals het hakketak geluid van de drums en het euvel dat de overgangen in de muziek al eens struikelen over de goede bedoelingen. Forbidden Forest maakt het zich ook niet gemakkelijk want een nummer als 'United Stains' dat haast probleemloos hopt van progressieve ritmes naar technische thrash metal is niet de simpelste kost om te spelen.

We krijgen echt van alles wat tijdens deze achttien minuten durende kennismaking. 'Black Plague' bevalt me al meteen door zijn melancholische gitaren en goede heldere zang. Verderop in het nummer zijn er death metal grunts. Ik heb de indruk dat we hier met een Christelijke band te maken hebben. Het nummer dat meteen insloeg bij me is 'Call Of The Wild'. Toeval of niet, maar de ambitieuze Noren hebben aan alles gedacht: er is al een muziekvideo voor gemaakt die we op hun www.myspace.com/forbiddenforesttheband kunnen bekijken, een site waar je trouwens meer aan zult hebben dan aan hun reguliere website. 'Call Of The Wild' heeft in de heldere zang wat weg van vroegere Amorphis, maar bij traditionele heavy metal fans zal dit nummer ook meteen aanslaan. Het is gewoon een aanstekelijk nummer, dat tevens een zwaar grommend traag doom interludium heeft, waarna het luchtige refrein hervat wordt. 'Leave It All' is wederom wat complexer; grunts en heldere zang krijgen het gezelschap van zelfs enkele black metal screams.

Het wordt natuurlijk een beetje moeilijk om een bepaald publiek aan te spreken op deze manier, maar toch denk ik dat Forbidden Forest het in zich heeft om met een interessant debuut uit de studio te komen. Men speelde ooit al in het voorprogramma van Satyricon en Keep Of Kalessin en heeft nu twee nieuwe gitaristen die maken dat men de muziek beter live kan brengen. De opnamen voor een volledig album zullen volgende herfst beginnen en daar kan best iets moois uit voortkomen.