Beyond The Sixth Seal - The Resurrection Of Everything Tough

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Te oordelen naar de hoes verwachtte ik van Beyond The Sixth Seal stoner rock. Het blijkt een studio zijproject te zijn van twee leden van The Red Chord, aangevuld met drummer Brendan Roche die de oprichter is. Ooit maakten ze een mix van death metal en metalcore, in 2002 werd het project tijdelijk op sterk water gezet en nu zijn ze terug met een andere stijl muziek. Een tweede jeugd, laten we zeggen.

Het is een beetje spijtig dat het trio besloten heeft om geen concerten te geven, want dit materiaal lijkt me uitermate geschikt voor enige improvisatie in een live situatie. Maar goed, de beslissing is aan hen en de metalcore van hun hoofdband zal vast meer deining teweeg brengen onder moshende metal fans. Voor Beyond The Sixth Seal kiezen ze voor een meer relaxte benadering. Niks metalcore, maar lompe, ongepolijste rock met een dierlijke uitstraling. Mike McKenzie a.k.a. Gunface heeft een lage, verstaanbare grunt en weet het rommelige geheel wat meer cachet te geven door aardige solopartijen, maar echt wild word ik er niet van. Zo is 'Stricken' gebaseerd op herhaling en heeft een chaotisch einde en lijkt het al spoedig of de band steeds in dezelfde toon speelt. Te weinig variatie en pakkende melodielijnen, helaas, waardoor dit gedoemd zal zijn om een hobbyproject te blijven. Maar misschien is dat ook gewoon de bedoeling. Wie van een zompige sludgy moerassfeer zonder poeha houdt moet dit maar eens beluisteren. De beste nummers zijn 'Yawning Of The Gale' door zijn leuke gitaarmelodie (toch nog) en het lange 'Monument' dat een betere beurt maakt dan de nummers aan het begin van dit album.