Trouble - Simple Mind Condition

Trouble - Simple Mind Condition

Label : Escapi | Archiveer onder doom metal

Tormentor Erich : Twaalf jaar na het verschijnen van 'Plastic Green Head' komt Trouble dan eindelijk met het nieuwe studio album 'Simple Mind Condition'. Twaalf jaar, dat is een hele lange tijd die weliswaar werd opgevuld met de release van de prima live dvd 'Stockholm' en de mooie re-releases van de oudere albums, maar toch, twaalf jaar wachten is lang, heel lang.

En de hamvraag der hamvragen luidt dan natuurlijk ook: "Is dit album het lange wachten waard geweest?. En het antwoord luidt: "helaas niet, 'Simple Mind Condition' is wel een goed Trouble album, maar om nu te zeggen dat dit album de onbetwiste klassieker is geworden die na twaalf jaar eindelijk uit mijn speakers knalt, dat gaat me toch te ver.

Ten eerste begint mijn unmastered version van 'Simple Mind Condition' met 'Going Home'. En deze track stond ook al op de gelimiteerde mini cd 'One For The Road', die de band toentertijd eenmalig had uitgebracht. Waarom dan toch een song van een collectors item opnieuw opnemen vraag ik mij dan af, dit is niet leuk voor de verzamelaar. Maar goed, er blijven dus nog tien nummers over die gemiddeld zo rond de vier minuten duren. Verwacht dus geen episch lange stukken deze keer, die zitten er niet tussen. Wat je wel kunt horen zijn heerlijk grovende riffs ('Mindbender') en typische mid tempo Trouble songs zoals 'If I Only Had A Reason' die worden afgewisseld met wat sneller werk zoals 'Ride The Sky'. Het fijne van 'Simple Mind Condition' zit echter in de details verwerkt. Zo wordt het dreigende 'The Beginning Of Sorrows' gekenmerkt door een mooi stukje piano, tijdens het titelnummer valt niet alleen wederom de solo op, maar ook de stem van zanger Eric is op twee verschillende toonhoogtes te horen, en tijdens 'Arthur Brown's Whiskey Bar' heeft producer Vincent Wojno duidelijk met het geluid zitten spelen. Verder moet ik bekennen dat 'Seven' wel erg "basic is, maar dit wordt weer goed gemaakt door dat vrolijke ondertoontje van 'Pictures Of Life'. Tijdens 'Trouble Maker' benaderd de band de stijl van het meest recente studio album (van twaalf jaar geleden) en de ballade 'After The Rain' is gevoelig en mooi, wat mij betreft is dit zelfs de beste ballade sinds tijden.

Al met al ben ik dus gewoon tevreden met 'Simple Mind Condition'. De productie is lekker eenvoudig en enigszins donker van aard, de solo's en de stem van Eric zijn weer erg sterk en de riffs en het algemene niveau van het gebodene is weer goed. Het is echter jammer genoeg ook niet zo dat ik na de verschillende luisterbeurten enkele songs eruit haal die ik steeds weer opnieuw wil horen, en hierdoor heb ik toch ook het gevoel dat ik net dat tikkeltje extra mis dat Trouble op andere albums wel heeft.