Toxik - World Circus

Toxik - World Circus

Label : Displeased Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Evil Dr. Smith : Zo lopen liefhebbers jarenlang vergeefs te zoeken, zo zijn er liefst twee labels die bijna gelijktijdig invulling geven aan je vruchteloze speurtocht. Toxik (met een k) bracht eind jaren tachtig twee uiterst smakelijke speedplaten uit, die al jaren vrij lastig te terug te vinden zijn. In december bracht het Poolse Metal Mind digipackversies uit van de albums, en nu doet het Nederlandse Displeased Records dat nog eens dunnetjes over.

Helaas geen digipacks, maar verder zijn de uitgaven van Displeased veruit superieur aan die van Metal Mind. Niet alleen omdat de band zijn goedkeuring heeft uitgesproken over deze re-releases, ook omdat het gros van de band herinneringen ophaalt in het CD-boekje (inclusief historisch fotomateriaal vanuit huize Metal Mike) en de CD's zelve vol geplamuurd zijn met een shitload aan bonusmateriaal. En ja, dat de hele bups ook nog eens geremastered is, dat zijn van die flauwekulverkooptrukjes waar geen hond meer in gelooft. Je hoort dus geen verschil met de originele CD releases, gelukkig, en je hoeft alleen maar de volumeknop wat minder ver open te schuiven.

Toxik's speedmetal betekent wel dat je met enig nostalgische inslag naar de muziek moet luisteren, want de ijselijk hoge falsetten van respectievelijk Mike Sanders ('World Circus') en Charles Sabin ('Think This') zijn niet van deze tijd, en ook het geluid van de destijds toonaangevende knoppendraaiers Tom Morris en Scott Burns blijkt nu twee decennia later slechts een holle, iele galmbak. Maar ondanks het gedateerde geluid (zeitgeist) staat bijna twintig jaar na dato nummers als 'Heart Attack', 'Voices', 'False Prophets' en natuurlijk de cultclassic 'World Circus' nog krachtig overeind. 'World Circus' is verder aangevuld met de 'Wasteland' demo uit 1986 waarop de nog nummers wat langzamer en minder "speedy zijn, het nummer 'Wasteland' (welke niet op de gelijknamige demo en 'World Circus' stond) van 'Metal Massacre IX', twee niet eerder uitgebrachte nummers met een beroerd geluid (maar waarvan vooral het voortjagende 'Straight Razor' erg gaaf is), een cover van Kiss ('Parasite'), en tot slot zelfs een aantal radio-interviews uit 1987. Geluidstechnisch is het huilen met de pet op, maar de sentimentele en verzamelwaarde vergoedt veel. 'Think This' klinkt wat voller en zwaarder, en mede daardoor wat minder gedateerd, en is aangevuld met een live versie van het te gekke 'Spontaneous' (hallo Death Angel!) en instrumentale nummers en jams van deels niet eerder verschenen werk. Prima uitgaven met het thrashhart op de juiste plek, die slechts een klein beetje worden ontsierd door de nogal onbeholpen opmaak van de boekwerkjes (te groot lettertype, volledig uitgelijnd), gebrekkige credits van de bonustracks en de soms wat in herhaling vallende anekdotes van de bandleden. En wat een haardossen! De band lijkt wel een Bon Jovi wannabe Maar verder geen gespleten haar op m'n gemillimeterde hoofd dat klaagt.

Lag 'World Circus' nog sterk in het verlengde van Exodus, Laaz Rockit, Nasty Savage en Flotsam & Jetsam, het tweede album 'Think This' werd pretentieuzer aangepakt en middels allerhande ingewikkelde songstructuren was dit album meer kaasje voor liefhebbers van Watchtower, Hades, (oude) Sieges Even en Fates Warning. Van melodieuze speed/thrash in no time gevolueerd naar complexe technometal: ondanks het hoge niveau van 'Think This' was het misschien allemaal toch iets te snel doorontwikkeld. Niet veel later lag de band dan ook op zijn kont. Een stijlontwikkeling die sterk vergelijkbaar is met de al evenzo korte loopbaan van de progthrashers Realm die in hetzelfde tijdvak actief was. Daarvan zouden de twee cd's ook eens nodig moeten worden heruitgebracht. Er ligt tevens een DVD op stapel van Toxik's optredens in de Dynamo en op Dynamo Open Air 1988 en als klap op de vuurpijl circuleren er geruchten dat de band vanwege deze re-releases de koppen weer bij elkaar gestoken heeft. De boekingsagent van Dynamo is bij deze gewaarschuwd.