Archetype - Dawning

Archetype - Dawning

Label : Eigen beheer | Archiveer onder

Horst : Een bijzonder aangename verrassing, deze eerste full-length schijf van het Amerikaanse Prog Metal collectief Archetype. Ik kan me nog vaag heugen ooit een vier track demo van de heren te hebben gekregen ergens in 1999 ('Hands Of Time'), maar daar was ik niet echt ontzettend van onder de indruk, dus toen 'Dawning' in de bus belandde was ik wat sceptisch, maar dat veranderde al snel na de eerste draaibeurten.

De heren zijn muzikaal gezien duidelijk gegroeid in de afgelopen jaren. Ze maken een zeer technische vorm met Metal, met invloeden uit Heavy/Power Metal (die duidelijk de boventoon voeren) en Prog Rock (waarbij je de dan moet denken aan de manier van componeren en technisch vernuft). Die composities klinken stuk voor stuk lekker fris, maar eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik regelmatig diverse bands voorbij hoor komen: Iced Earth, Rush, Dream Theater, Yngwie Malmsteen, Queensrÿche, Savatage. Tel dit maar lekker maar bij elkaar op, dan heb je wel een idee hoe Archetype ongeveer klinkt.

Muzikaal gezien klinkt het als een klok, de verschillende muzikanten weten verdomd goed waar ze mee bezig zijn, maar één van de grote pluspunten is het feit dat ze met Greg Wagner een perfecte zanger hebben gevonden voor dit genre. Veel power, een groot bereik (zowel hoog als laag), maar nooit over de grens. De schijf duurt met ruim 67 minuten lekker lang, en is dusdanig gevarieerd dat hij mij tot nu toe (en ik heb 'm heel wat gedraaid) nog steeds niet verveeld. Ik raad de liefhebbers van de reeds eerder genoemde bands dan ook aan om 'Dawning' maar eens aan de luistertest te onderwerpen, het zal je niet tegenvallen.