Holy Martyr - Still At War

Holy Martyr - Still At War

Label : DragonHeart Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Wat is het toch met die Italianen? Het lijkt bijna alsof daar tegenwoordig alleen maar leuke bands rondlopen. Ging ik een tijd terug al uit mijn bol met releases van Domine en Icy Steel, krijg ik deze maand ng twee heavy metal CDs die zeer de moeite waard zijn. De eerste is afkomstig van The Dogma (zie elders in deze editie) en nu Holy Martyr.

Mijn eerste kennismaking met deze band was middels hun bijdrage aan het Manilla Road tribute en een maand later ligt het debuut 'Still At War' voor mijn neus. De band bestaat eigenlijk al sinds 1994 en heeft een aantal demo's op zijn naam staan. Verder heeft de band al een aardige reputatie in de heavy metal underground en heeft het podium met namen zoals Manilla Road, Cloven Hoof en Wizard gedeeld. Toch had de band nog geen label achter zich. Uiteindelijk heeft Dragonheart deze jongens onderdak geboden en brengt nu dan eindelijk de eerste volledige plaat uit. Een zoektocht op de band's website leert echter dat alle nummers ook terug te vinden zijn op de demo's, maar dat mag de pret niet drukken.

De muziek van deze band is zwaar genspireerd door de tachtiger jaren en klinkt lekker oubollig. De onvervalste heavy metal met teksten genspireerd door de oorlogen van het Romeinse rijk en de middeleeuwen klinkt zo verdomd lekker dat je spontaan zin krijgt om gewapend met een zwaard en harnas op oorlogspad te gaan. Dat is namelijk het gevoel dat je krijgt tijdens het beluisteren van deze CD en als er een band is die de term "Battle metal mag opeisen, dan is het Holy Martyr wel. Alleen de songtitels al. De intro van de CD spreekt wat dat betreft ook boekdelen; een leger van krijgers die heldhaftig het strijd tegemoet gaat is namelijk een leuke binnenkomer en zet gelijk de toon voor het hele album. De muziek is vrij nihilistisch, maar de riffs klinken ontzettend lekker en de nummers zijn behoorlijk pakkend. Gelukkig staat men niet constant op dezelfde tempo te spelen en slaagt erin om genoeg variatie in de nummers te brengen. Of het nu gaat om de mid-tempo stampers zoals 'Vis Et Honor' en 'Hatred Is My Strength' of het prachtige speed metal nummer 'Warmonger' maakt geen verschil. De aparte zangstem van Alex Mereu mag in beginsel een kwestie van wennen zijn, maar past wel perfect bij de muziek. Af en toe doe de beste man mij denken aan Omen's J.D. Kimbal en tijdens 'Hatred Is My Strength' moet ik zelfs denken aan Blaze Bayley. Muzikaal roept deze CD bij mij soms dezelfde sfeer op als bij de Duitse collegae Chimaera en uiteraard komen de invloeden van oude helden Manilla Road en Cirith Ungol ook hier en daar om de hoek kijken. Tot slot worden de nummers met veel enthousiasme gespeeld en de CD klinkt behoorlijk "live. De combinatie van dit alles maakt 'Still At War' een aangename plaat om naar te luisteren.

Holy Martyr bewijst met deze plaat dat je niet per se over virtuositeit of originaliteit nodig hebt om leuke, pakkende muziek te kunnen maken. Als je van ouderwets klinkende heavy metal houdt, weinig waarde hecht aan originaliteit en bovendien een gezond gevoel voor humor hebt mag je deze CD niet missen.