Crowbar - Live: With Full Force

Crowbar - Live: With Full Force

Label : Candlelight | Archiveer onder doom metal

Release type: DVD/Video

Erik : Uit het zompige moerasgebied van New Orleans kruipt eind tachtiger jaren Crowbar, een band met een uniek geluid en een vrij unieke combinatie van de doom en sludge van The Melvins en de agressiviteit van een crossoverband als Carnivore. Crowbar wordt dan ook als grondlegger genoemd van het doomcore genre. Na een succesje hier en daar, en uiteraard ook veel (band-)ellende vind er rond 2004 een soort renie plaats. Het hoogtepunt, of althans een van de hoogtepunten sindsdien is de CD 'Lifesblood For The Downtrodded' en het optreden op het Duitse festival With Full Force.

Dat optreden, in het kader van de promotie van die CD, is vastgelegd voor de mensheid in een soort rockumentary, met tussen enkele nummers van dat optreden door interviews met de bandleden. 'The Last Dose' is geweldig neergezet en 'New Dawn' blijft live ook goed overeind. Kirk bleek overigens goed bij stem die dag. In totaal knalt de band acht nummers af op het overwegend Duits publiek.
De DVD wordt aangevuld met oudere videoclips van 'Existence Is Punishment', 'All I Had', 'The Only Factor', 'Dead Sun' en het voordien nooit uitgebrachte 'Slave No More'. Mooiste stukje is echter de aftermath, de ravage van storm Katarina, gefilmd vanuit de auto, waardoor de band enkele maanden niet kon repeteren. Uiteraard is er de keuze voor stereo of dolby surround.

Ik kan me voorstellen dat het bijzonder is om als band uit de USA een optreden te verzorgen op een bekend Europees festival te geven. Ik kan me echter niet van de indruk onttrekken dat de melancholiek en de zwartgalligheid, toch wel de troef van Crowbar, niet tot zijn recht komt in een blakende zon op een gezellig middagconcert op een immens metalfestival. Biertje in de hand, zon op je hoofd en luisteren maar naar de gespeelde metal. Crowbar blijft een underground band, met een underground geluid en dit optreden is dus een beetje een vreemde eend in de bijt. Er zitten ook fragmenten van een cluboptreden op deze DVD, en daar komt de band en zijn unieke sound beter tot zijn recht . Maar ik gun ze uiteraard dat open air succes!