Megadeth - United Abominations

Megadeth - United Abominations

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Je kunt het Dave Mustaine niet ontzeggen: een zeer uitgesproken mening. Hij zal die nooit verbloemen en staat altijd wel garant voor een paar heftige uitspraken en/of aantijgingen. Hij heeft daarmee heel wat mensen voor zich gewonnen maar het heeft hem ook de nodige vetes, afkeer en zelfs rechtszaken bezorgd.

Met de release van 'United Abominations' voor de deur komt Dave weer met een paar pittige uitspraken. Je wilt een voorbeeld? "It ('United Abomination') is kind of a defibrillator for the metal community. Somebody's got to step up to the plate, play solo's again, and play heavy rhythms that are actually recorded live in the studio - because it ain't the same six seconds pasted 300 times. Somebody had to do it again. Blijft het bij woorden of weet Mustaine de boel muzikaal daadwerkelijk aan te pakken? Grootspraak of waarheid?

Een berg prima solo's geheel in de lijn van de nummers, die direct herkenbare, klassiek getinte intro's, de onmiskenbare riffs, de strot van Dave, de muzikale agressie, het tekstuele venijn Megadeth brengt op 'United Abominations' het typische thrash/speed geluid dat hen tot n der grote maakte. Nummers als 'Sleepwalker', 'United Abominations' en 'Gears Of War' doen direct terugdenken aan de beginjaren van de band. Samen met bassist James LoMenzo (Black Label Society, White Lion), gitarist Glen Dover (King Diamond/Eidolon) en drummer Shawn Drover (Eidolon) weet Mustaine een album tevoorschijn te toveren dat me van begin tot eind kan bekoren. En dat is, vooral de afgelopen jaren, weleens anders geweest met Megadeth. Tekstueel schopt Dave weer aardig om zich een en het mag met titels als 'Washington Is Next!', 'United Abominations' en 'Amerikhastan' duidelijk zijn dat Mustaine weer het nodige te mopperen heeft op een tumultueuze wereld, regeringen en de Verenigde Naties.

Opvallend is de aanwezigheid van het nummer 'A Tout Le Monde (Set Me Free)'. Oorspronkelijk was dit nummer te vinden op Youtanasia (1994). De videoclip en single van dit nummer werden destijds geweigerd door o.a. MTV omdat het nummer gezien werd als pro-zelfmoord. Door het iets aan te passen, opnieuw op te nemen en uit te brengen, wil Mustaine, vocaal bijgestaan door Cristina Scabbia van Lacuna Coil, het nummer in ere herstellen. En dat lukt met verve! Iets dat ook met een gerust hart over dit hele album gezegd kan worden. 'United Abominations' is een album dat de energie en beleving heeft van klassieke thrash albums, zonder ook maar een moment oudbakken te klinken.