Lunar aurora - Andacht

Lunar aurora - Andacht

Label : Cold Dimensions | Archiveer onder black metal

William Kampen : Aaah… Wat was ik blij toen ik deze op de deurmat vond! Lunar Aurora heeft al enkele jaartjes geleden mijn pikzwart hartje gestolen met hun atmosferische black metal. De band is in 1994 door Aran (zang/gitaar) en toenmalig lid Whyrhd (zang/gitaar) opgericht en twee jaar later vonden ze in Sindar de juiste man op bas en toetsen. Onder verscheidene labelwisselingen hebben de Duitse mannen van Lunar Aurora acht volledige albums uitgebracht.Waar ze met het vorige album 'Mond' al bewezen dat het geen band is die zomaar aan je aandacht ontglipt, eisen ze met het nieuwe album genaamd 'Andacht' de atmosferische black metaltroon op.Onder de huidige line up Aran, Sindar en sessie gitarist Skoarth, leveren ze een meer dan prima, maar vanwege onbekende redenen ook hun laatste album af.

Vanaf het begin werd ik al direct uit mijn stoel geblazen door de duistere tonen van 'Andacht'!
Het eerste nummer genaamd 'Gl¸ck', opent met wat klinkt als monnikenzang en pompt daar meteen een verwoestende mid-tempo riff achteraan, waarna het nummer versnelt en zanger/gitarist Aran zijn blasfemische strot opentrekt.Wat een lekker nummer, begint goed! Wat me meteen opviel aan dit album is dat de door Sindar geprogrammeerde drums totaal niet storend zijn. Natuurlijk verkies ik een drummer van vlees en bloed boven een digitaal kastje, maar ze hebben duidelijk veel aandacht aan de programmering besteed en dat werpt hoorbaar zijn vruchten af. De agressieve krijsvocalen gepaard met de heldere zang voegen veel toe aan de melancholische sfeer van dit album. De heldere zang doet me bij vlagen denken aan Garm (Ulver) ten tijde van 'Kveldssanger' en de drums in combinatie met de keyboards doen me een beetje denken aan 'The Ultimate Death Worship' van Limbonic Art. In de gitaarpartijen hoor ik zelfs elementen van namen als Drudkh en Wyrd, en dan met name in de dreigende riffs die in een nummer als 'Findling' gepaard gaan met akoestische passages. Dit is natuurlijk iets wat ze in hun zak mogen steken!

Met het zesde nummer, toepasselijk genaamd 'Das Ende' eindigt dit album en zoals ik lees in de bijbehorende info die ik bij de cd ontving: "The 8th full length album of Lunar aurora impressively leads into a full variety of dark and melancholic atmospheres". En ik kan niks anders doen als dat beamen. De beste nummers: 'Gl¸ck', 'Findling' en 'Der Pakt'.