Griffin - The Ultimate Demise

Griffin - The Ultimate Demise

Label : Burning Star Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met 'The Ultimate Demise' is Griffin alweer toe aan haar vijfde langspeler. Kort na de opnames van de laatste plaat 'Lifeforce' verliet de zanger Pete Beck, maar vond snel daarna een vervanger in Rolf Bakken. Toch had ik enigszins mijn twijfels over de toekomst van de band. Beck beschikt namelijk over een krachtige en tegelijk duistere stem en was wat mij betreft één van de sterkste punten van Griffin.

Maar goed, wat gelijk met het eerste nummer duidelijk wordt is dat de band de zaken deze keer iets anders heeft aangepakt en het lijkt alsof men een frisse start heeft gemaakt. De nadruk ligt dit keer voornamelijk op heavy metal en snelheid en de melodieuze hard rock invloeden zijn meer naar achteren geschoven. De laatste keer dat ik gitarist Kai Nergaard sprak, vertelde hij dat de volgende plaat stukken agressiever zou zijn. Getuige van nummers zoals 'Down On You', 'Losing Control' en het titelnummer heeft hij zijn woord gehouden.Het moderne gitaargeluid klinkt lekker krachtig en gedurende 34 minuten raast de band door tien nummers heen en de nummers zijn over het algemeen up-tempo. Rolf Bakken blijkt bovendien een uitstekende metal zanger en zijn agressieve vocalen passen perfecte bij de nieuwe wegen die de band is ingeslagen. Toch heeft men met 'Crown Of Thorns' en 'Restless Dreams' een aantal nummers opgenomen die aan het oude stijl doen denken en ook hierbij klinkt Rolf ontzettend overtuigen. Andy LaRoque heeft de plaat wederom uitstekend geproduceerd en enige commentaar op geluidstechnisch niveau is niet op zijn plek.

Griffin heeft met deze plaat bewezen dat verandering niet altijd per sÈ slecht hoeft te zijn en heeft ongetwijfeld een stap vooruit gezet. Al moet ik wel toegeven dat de nummers af en toe eentonig klinken en over het algemeen moeilijk blijven hangen. Desondanks is 'The Ultimate Demise' de moeite van het luisteren waard.