Fountain Of Tears - Fate

Fountain Of Tears - Fate

Label : Eigen beheer | Archiveer onder gothic metal

Evil Dr. Smith : Fountain Of Tears tja, zo'n naam laat niets meer aan de fantasie over. Deze band uit Philadelphia speelt "female fronted gothic metal (surprise, surprise!), maar om niet al te gezichtloos te verdrinken tussen alle andere megamultimiljoenenmiljarden gothic metal bands heeft deze band gepoogd het geheel een iets progressiever karakter mee te geven dan de gemiddelde gothic metalact. In die opzet zijn ze niet helemaal geslaagd, maar van de andere kant hebben ze wel een goed gevoel voor melodie en compositie n hebben ze in Vonnie King een prima zangeres die nu eens niet de operadiva uithangt, maar gewoon mooi kan zingen.

Wel een bizar toeval dat ik eerder deze dag de bandnaam Believer liet vallen in een recensie van een andere band (zie Root), een religieuze progthrashformatie waarvan ik vermoed dat deze ernstig in de vergetelheid is geraakt. Blijkt Fountain Of Tears te zijn opgericht door drummer Joey Staub, ruim twintig jaar geleden ook de oprichter van Believer. Gezien de religieuze achtergrond (met de albumtitel en -cover), maar vooral ook vanwege de muziek is er een duidelijke, bijna onontkoombare verwijzing, namelijk Evanescence. Ook al reikt de geschiedenis van de band terug tot 1996, de muziek ligt niet mijlenver af van Amy Lee en consorten, alsmede van Lacuna Coil, (oude) Theatre Of Tragedy en Stream Of Passion. Fountain Of Tears is alleen wat atmosferischer van aard, minder songgericht van doel en uiteindelijk ook minder pakkend van resultaat. Het is smetteloos gebracht, Vonnie zingt mooi, Joey kan nog steeds een behoorlijk potje trommelen (en heeft in de tussenliggende jaren waarschijnlijk veel naar jazzdrummers geluisterd) en de muziek laat je lekker wegdromen, maar nergens valt ook maar een opzienbarende noot te beleven. Het is braaf binnen het kader, bijna volgens een vaststaand recept gebracht, waardoor de aandacht onherroepelijk verslapt. Voor hen die maar geen genoeg kan krijgen van sferische symfometal met vrouwenzang kunnen deze weer bijturven in hun collectie, want in zijn soort slaat de band zeker geen slecht figuur, maar ik kreeg steeds meer moeite om uit frustratie geen oude CD van Believer op te zetten om mij van mijn fate te verlossen.