Dave Meniketti - Meniketti

Dave Meniketti - Meniketti

Label : Dream Catcher Records | Archiveer onder

Richard V. : In tegenstelling tot schilders, klassieke componisten, schrijvers en beeldhouwers worden getalenteerde pop- en rockmusici met het verstrijken van de jaren niet beter. Integendeel, het merendeel van alle artiesten en bands in het rockgenre is na vier of vijf cd's uitontwikkeld. De drang tot vernieuwing is veranderd in herhalingszetten van eerdere prestaties. Y&T is een schoolvoorbeeld van deze theorie. Hun derde plaat "Earthshaker" is een klassieker, plaat nummer vier was goed, maar na "Mean Streak" gaat het mede onder invloed van glamrockinvloeden uit Los Angeles snel bergafwaarts. Na een opleving met "Ten" en een live dubbelaar is het over en sluiten. De laatste cd's waren volstrekt irrelevant.

Met zijn eerste soloplaat "On the Blue Side" verraste voormalig Y&T frontman Dave Meniketti echter vriend en vijand. De songs waren uitstekend, de zang als altijd prima en het gitaarwerk van huiveringwekkende schoonheid. De ballads waren de beste die Meniketti ooit schreef en overtroffen zelfs klassiekers als "I Believe in You" en "Forever". Het bluesjasje zat hem als gegoten. Vier jaar later is er soloplaat numero dos, waarop Meniketti terugkeert naar zijn rockroots. Is dat een logische zet?

Ja. Sinds een jaar geeft Y&T incidenteel reunieshows. Op zijn website communiceert Dave vrijwel dagelijks (!) met zijn fans. Y&T fans wel te verstaan.Is het een slimme zet? Dat valt te betwijfelen. "On the Blue Side" oogstte fantastische kritieken en verkocht in Europa en Japan veel beter dan de laatste Y&T cd's. Is het een goede zet? Uw recensent meent van niet. "On the Blue Side" gaf blijk van emotionele diepgang, kwaliteit en inspiratie. "Meniketti" is een degelijke rockplaat, met goed gitaarwerk en prima zang, maar niet van het niveau van het solo debuut. Het is echter wel een cd die zich moeiteloos kan meten met de betere Y&T cd's. Als gewoonlijk zijn de ballads de uitschieters. De tien rocktracks zijn stuk voor stuk in orde, al bevat "All in This Together" wel een storend refrein. Vernieuwend is het allemaal niet, maar welke artiest boven de 40 is dat vandaag de dag nog wel?

Wat rest Meniketti in de toekomst? Wellicht dat hij eens een paar samenwerkingsverbanden met jongere musici zijn creativiteit een impuls kunnen geven. Voor Carlos Santana pakte dat ook bijzonder goed uit. Ook een piano of saxofoon zouden hier en daar toegevoegd kunnen worden. Maar dat zijn overdenkingen voor de toekomst. Dit jaar hebben de liefhebbers er een klasseplaat bij. Kortom goed, maar niet speciaal.