Thee Maldoror Kollective - New Era Viral Order

Label : Code 666 | Archiveer onder

John : Deze band denkt dat je agressief klinkt als je maar een robot-effect op je zang doet, sampletjes uit films erbij plempt en staccato-riffs speelt met electronische beatjes eronder. Veel van dit soort bands zeuren dat zij, in tegenstelling tot "conventionele" metalbands, wel degelijk origineel en vernieuwend zijn, maar bands die de voornoemde aanpak hanteren hebben we ondertussen ook bijna zo vaak gezien als onze eigen verlopen kop na een stevig avondje stappen. Deze stijl bestaat in principe al veel langer, alleen de distortion gitaren en de metal-invloeden zijn nieuw. Vergelijk een stel aanstellers als dit eens met legendes als VNV Nation of Suicide Commando, en er blijft niets van over.

Spelen kunnen ze, en de nummers zitten goed in elkaar, maar de duistere sfeer en de misantropie die beloofd wordt blijft wat mij betreft uit. En dan maakt het niet uit hoeveel lulverhalen ze eraan plakken. Bovendien is het enige extreme aan deze band, de mate waarin de nummers op elkaar lijken. Als je toch al waardering kan opbrengen voor dingen als Ministry, Rammstein, NIN, Skinny Puppy, Fear Factory en andere bands die gitaar met industrial/gothic/dark wave-invloeden mengen, kun je deze best aan je collectie toevoegen. Zeker als je meer van de black-achtige exponenten als Mysticum of Diabolicum houdt. Als je echter iets werkelijk goeds en indrukwekkends zoekt, heb ik je gewaarschuwd. Oh ja, volgens de bio moet dit "black ritual metal" heten. Inderdaad, als ze de God van de Ergenis hebben willen oproepen, is men daar met vlag en wimpel in geslaagd.