Sonic Syndicate - Only Inhuman

Sonic Syndicate - Only Inhuman

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Patrick : Als je een wedstrijd van platenmaatschappij Nuclear Blast weet te winnen waaraan 1500 bands deelnemen en waarbij de hoofdprijs een platencontract is, dan moet dat toch enige druk en verwachting op je leggen wanneer je de opvolger van je debuut cd gaat opnemen. Je eerste cd 'Eden Fire', die nog uitkwam bij Pivotal Rockordings, liet weliswaar horen dat de potentie er absoluut is, maar de kwaliteit kwam lang niet in alle nummers naar voren. Zou de jonge Zweedse band Sonic Syndicate dat euvel op hun nieuwe album 'Only Inhuman' hebben weten te verhelpen?

Sonic Syndicate betreedt niet plotsklaps andere muzikale paden op 'Only Inhuman', maar heeft het accent hier en daar wel degelijk verschoven. De nummers houden nog steeds ergens het midden tussen Dark Tranquillity, Scar Symmetry, Raunchy en Soilwork; veel melodie, scherpe riffs en afwisseling. Met de komst van tweede zanger Roland Johansson is er veel meer plaats voor de clean vocals waardoor de nummers wat toegankelijker, opener en vooral meer met een eigen gezicht eruit komen. Het hoge niveau qua afwisseling in de composities wordt nu de hele cd vastgehouden en manifesteert zich bijvoorbeeld in nummers als 'Double Agent 616', 'Only Inhuman', 'Psychic Suicide' en 'Enclave'. Laatstgenoemde track' is een rustiger, ingetogen nummer met zelfs enig radiopotentieel. Over het algemeen klinken alle nummers even frisser en vlotter dan op 'Eden Fire'. De productie is gedaan door Jonas Kjellgren, o.a. gitarist van Scar Symmetry, en hij heeft gezorgd voor een helder, maar toch ook rauw geluid.

Hoewel Sonic Syndicate muzikale paden betreedt die al vaker zijn betreden, weet deze band zich door de sterke composities en afwisseling te onderscheiden. Sonic Syndicate … een naam om te onthouden!