Oceans Of Sadness - Mirror Palace

Oceans Of Sadness - Mirror Palace

Label : Scarlet Records | Archiveer onder doom metal

Richard G. : In zo'n beetje alle reviews van vorige Oceans of Sadness wordt telkens dezelfde vraag gesteld: waar blijft de 'grote' doorbraak van deze voormalige metal bash winnaars? Nu ben ik niet echt bekend met vorig werk van deze Belgen, maar het antwoord op deze vraag lijkt me na beluistering van de vierde langspeler 'Mirror Palace' vrij duidelijk: Oceans Of Sadness speelt gewoonweg de muziek niet om een zogenaamde doorbraak naar een breed publiek te kunnen forceren!

Het is niet meer dan logisch dat je een selectief publiek blijft trekken wanneer je op n en dezelfde plaat sfeervolle dark metal combineert met black metal passages, jazzy getinte stukken en andere progressieve elementen. Ondertussen is er een zeer prominente rol voor het keyboard weggelegd dat niet alleen Dimmu-klanktapijten en melodien neerlegt maar ook klassieke riedels ten gehore brengt en eigenlijk alle gaatjes in het geluid dichtsmeert. Waar mijn collegae altijd lovend zijn geweest over deze compositorische mengelmoes van stijlen doet het ondergetekende helaas helemaal niks. Het is allemaal net iets te gezocht en de klankcombinaties komen erg onnatuurlijk over. Ook vind ik de cleane zang van Tijs Vanneste simpelweg niet mooi (kwestie van smaak). Vooral de Alice In Chains cover 'Them Bones' boet een hoop kracht en gevoel in vanwege de zang. Bovendien werkt het pianowerk in de coupletten mij danig op de zenuwen en voor mij is deze tribute dan ook verre van geslaagd. Ik vermoed dat fans van ouder werk van Oceans Of Sadness ook over 'Mirror Palace' zeer te spreken zullen zijn. Ik waardeer de experimenteerdrift en het anders-zijn van de band, maar kan er vooralsnog niet van genieten.