Neurosis - Given To The Rising

Neurosis - Given To The Rising

Label : Neurot Recordings | Archiveer onder different metal

Jasper : 'Given To The Rising', een titel die voor de Neurosis leden zelf zoveel betekent als "het gegeven van zelfoverstijging; het overstijgen van de dagelijkse routine en het transcendente te vinden in de muziek. Klinkt in theorie allemaal vrij zweverig, en persoonlijk had ik na het vorige album, het kalme 'The Eye Of Every Storm', ook een nog rustigere, zweverige plaat verwacht. Gelukkig zal Neurosis nooit precies doen wat men verwacht en 'Given To The Rising' is geheel tegen elke natuurwet in dan ook het hardste werk van de band sinds 'Through Silver In Blood'. Hiermee zet de legendarische band niet alleen zichzelf weer middenin de door de band zelf genspireerde scene, ze zetten ook nog eens even alle "so-called postmetal/core bands in de hoek met een flinke portie strafwerk: "ik zal niet spieken, ik zal niet spieken, ik zal niet spieken...(keer duizend).

Een live show van Neurosis is gelijk aan in en uit een brandend huis stappen om je favoriete huisdier te redden. Bij binnenkomst is ademen haast onmogelijk en gedurende de hele actie wordt je haast levend geroosterd door de gonzende vlammenzee. Als je daarna echter weer buiten staat voel je je een nieuw persoon en de vreugde van de gelukte reddingsactie en de adrenaline van de heroische daad die je hebt verricht culmineren in een euforie die nog lang na zal dreunen. Ik mocht dit onlangs zelf ervaren op het Roadburn Festival.

Ik weet dat er hele volksstammen zijn die niet de mogelijkheid hadden om de band live te zien maar die kan ik bij deze toch enigszins geruststellen. Met 'Given To The Rising' in je eentje op een donkere kamer spelend over je koptelefoon is namelijk een zelfde soort gevoel op te roepen. Omdat de plaat dit keer geen zalvende zanggerichte vocalen kent, is de dreiging constant aanwezig waardoor je voortdurend op het puntje van je stoel blijft. Het machtige dreunende Neurosis geluid lijkt dit keer meer opgenomen te zijn met de live performance ervan in het achterhoofd dat veel meer dynamiek, gevaar en aggressie in de plaat stopt, iets wat ik achteraf misschien toch een beetje miste op de vorige twee langspelers. Maar hoewel de band qua aggressiviteit weer het oude vuur heeft gevonden, 'Given To The Rising' is geenszins een herhalingsoefening geworden. De nieuwste plaat gebruikt juist de krater-achtige diepgang van 'A Sun That Never Sets' en 'The Eye Of Every Storm' en zet daarbij alle volume schuiven op tien. Als je er over nadenkt is 'Given To The Rising' dus eigenlijk wel een logisch gevolg op 'The Eye Of Every Storm'; dit keer krijgen we temaken met de daadwerkelijke orkaankracht.

Neurosis stijgt met 'Given To The Rising' opnieuw boven zichzelf uit, en je vraagt je zo langzamerhand af of er niet eens een eind zal gaan komen aan de creatieve vloedgolf van deze giganten. Mocht de Aarde binnenkort echt naar de klote gaan, en mocht 'Given To The Rising' de tand des tijds doorstaan, dan zal de plaat over een paar eeuwen worden opgegraven als een van de bewijzen van de menselijke mogelijkheid tot hoge culturele beschaving.