Mithras - Behind The Shadows Lie Madness

Label : Candlelight | Archiveer onder different metal

Jasper : De prijs voor de beste space metal band gaat deze maand zonder enige twijfel naar het Britse duo Mithras. Deze bombastische death/thrash metal band mengt hun oermetal op zo'n overtuigende manier met spacey gitaren en synthesizers dat je haast gaat twijfelen of ze zelf niet misschien naar de planeet Aarde zijn gestraald door een of andere UFO uit een ander melkwegstelsel.

Klaagde mijn collega Frank bij de vorige release 'Worlds Beyond The Veil' nog over de verwarrende tweesplitsing tussen de ambient tracks en metal nummers, op het nieuwe 'Beyond The Shadows Lie Madness' is dit euvel door ingenieus mixwerk perfect verholpen en kunnen we gerust van een unieke plaat spreken die klinkt als een goed doordacht geheel. Op de website van de band is al te lezen dat de twee heren fan zijn van zowel Morbid Angel als Bal-Sagoth en hier liggen zeker twee van de belangrijkste invloeden van de band, zij het dat Mithras veel serieuzer klinkt dan de sprookjes metal die Bal-Sagoth fabriceert. De hoog opgeworpen gitaarsolo-muur waaiert als een reusachtige zeewierachtige plant door de synthesizers heen, waarbij als de remmen echt helemaal los gaan een overweldigend geheel ontstaat waar de oogjes even van gaan knipperen. Gelukkig mogen we halverwege ook af en toe nog bijkomen bij wat korte soundscapy stukjes, waarna de metal-spaceshuttle weer vertrekt op zijn expeditie langs eindeloze veelkleurige zonnestelsels. Enkel de productie van bas en drums had nog iets helderder gekund, nu komen de hardere stukken af en toe een beetje stoffig over, verder niets dan lof over deze uiterst psychedelische trip door het metal universum dus zorg dat je een kaartje kunt reserveren!