Manes - How The World Came To An End

Manes - How The World Came To An End

Label : Candlelight | Archiveer onder different metal

Jasper : Het dappere Noorse collectief Manes begon eind 1992 als een black metal band die slechts een aantal demo's uitbracht. Op de eerste volledige plaat 'Vilosophe' en de EP '[View]' is van de zwartgeblakerde elementen vrijwel niets meer over. In plaats daarvan is de band zwaar aan het experimenteren geslagen met electronica, hiphop, en soundscapes. Over de hele wereld wordt dit project door metalfans doorgaans slechts verwelkomd met onbegrepen blikken, maar een band als Ulver toonde al aan dat de aanhouder wint en wie zich even door de vervreemdende kennismaking met Manes heenworstelt zal een unieke ervaring rijker zijn. Aldus deze zojuist verlichtte metal recensent.

Ten eerste, de rock/metal elementen zijn niet eens zo heel ver te zoeken op 'How The World Came To An End'. De sfeer is erg duister, openings nummer 'Deeprooted' is nog vergeven van de waaierende overstuurde gitaren en zelfs de hoge zang doet erg proggy aan. Vervolgens wordt met 'Come To Pass' echt het experiment aangegaan door de progrock te fuseren met DJ Shadow-achtige triphop en verschillende rappers. Er zijn sowieso erg veel gastrollen weggelegd voor een enorm aantal mij onbekende artiesten variererend van 8-bit artist Flegmatical, de in het Noors, Frans, Arabisch en Engels rijmende rapper WT, en muzikanten van onder andere Atrox en Solefald. De complete lijst van contributies is te bekijken op de website van Manes. Het is aan te raden om de plaat in een keer tot je te nemen wil het werkje echt goed tot zijn recht komen, maar wil je toch een los nummer beluisteren neem dan 'My Journal Of The Plague (Fuckmensch/Warmensch)': een episch nummer waarin alles wat Manes zo indrukwekkend maakt naar voren komt.

Met 'How The World Came To And End' heeft Manes een belachelijk veelzijdig album gemaakt dat er om smeekt beluisterd te worden door muziekliefhebbers met een open vizier. Voel je je dus geroepen en ben je in voor een geestverruimende ervaring, zet dan dit plaatje eens op je koptelefoon en verken onbekende verten met Manes.