Clutch - From Beale Street To Oblivion

Clutch - From Beale Street To Oblivion

Label : PIAS | Archiveer onder punk / hardcore

Jasper : Er bestaat een weidverspreide misconceptie over Clutch, de band zou zich namelijk bezondigen aan het spelen van stoner rock, alsof de band ook maar iets gemeen heeft met bands als Kyuss, Dozer of Orange Goblin. Dat de term stoner op zich zo langzamerhand aan vernieuwing toe is doet er niet eens zoveel toe, Clutch proberen te vangen met een dergelijke genre aanduiding is gewoon te makkelijk, en absoluut onverdiend voor deze onverzettelijke Amerikaanse rock berg; 'From Beale Street To Oblivion' bewijst dat maar eens te meer.

Op de nieuwe plaat zijn frontman Neil Fallon en zijn mannen opnieuw dichter naar de blues gegroeit, maar zoals de band zelf al terecht roept in het eerste nummer: "You Can't Stop Progress, en de blues klonk ook nog nooit zo heerlijk zwaar en funky. Toegevoegde waarde in het bluesy aspect is ook zeker de mondharmonica van Eric Oblander (Five Horse Johnson) die drie nummers voor zijn rekening mage nemen. Er is niet eens zo gek veel veranderd sinds de laatste platen, Fallon's lyrics zijn nog steeds magistraal en het geluid is nog steeds op en top Clutch. Op de meeste nummers schreeuwt Fallon ouderwets de longen uit zijn lijf, maar als hij en de band wat gas terug nemen zoals op 'White's Ferry' blijkt dat ook een meer soulvolle aanpak erg goed werkt en het is misschien wel het beste nummer van de plaat. En dat zegt wat, want ze zijn alle twaalf raak, van 'You Can't Stop Progress' tot 'Mr. Shiny Cadillackness'. De warme productie was in de handen van Joe Baresi die eerder al voor The Melvins en Tool werkte en hij zet hier een geluid neer dat de band wellicht naar een volgend level kan tillen qua publiek. Dat de nummers live al behoorlijk lekker meegebruld kunnen worden konden we al meemaken op Roadburn 2007, waar eigenwijs genoeg bijna de hele plaat al voorbij kwam. Eigenlijk ook gewoon terecht want 'From Beale Street To Oblivion' is een van de beste Clutch platen tot nu toe, en dat terwijl de band uit Maryland zowiezo nog nooit op een misser te betrappen was. Rockliefhebbers kunnen niet zonder de nieuwe Clutch!