Bloodbound - Book Of The Dead

Bloodbound - Book Of The Dead

Label : Metal Heaven | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Het debuut van de Zweedse band Bloodbound getiteld 'Nosferatu' heb ik helaas gemist en, getuige de vele positieve kritieken die ik hierover gelezen heb, die schijnt toch wel echt de moeite waard geweest te zijn. De line-up op die eerste plaat is voor deze opvolger 'Book Of The Dead' behoorlijk door elkaar geschud want met Henrik Olsson op gitaar en Pell Akerlind op drums hebben we twee nieuwe gezichten in de band. Belangrijkste wijziging in de line-up is echter de vervanging van de originele zanger Urban Breed door niemand minder dan Michael Bormann, die het met Raine, Zeno en zijn solo-projecten waarschijnlijk nog niet druk genoeg had. Vooral de toevoeging van de heer Bormann maakte mij erg nieuwsgierig naar deze plaat, want dit heerschap heeft in het verleden toch menig pareltje ingezongen.

Wie echter lichtvoetig A.O.R. materiaal verwacht a la Street Talk (de band van oprichter Fredrik Bergh) of de bands waarin Michael Bormann actief is, komt toch wel van een koude kermis thuis. De sound van deze band is veel zwaarder en ook Michael Bormann zingt zoals ik hem nog nooit heb horen zingen: veel ruwer en veel minder melodieus. Helaas vind ik Michael veel overtuigender wanneer hij zijn eigen melodieuze stijl hanteert en spreekt hetgeen hij bij Bloodbound laat horen mij persoonlijk veel minder aan. Dat neemt niet weg dat het materiaal op deze plaat best lekker wegluistert, nummers zoals de ballad 'Black Heart' en 'Sign Of The Devil' zijn gewoon lekker in het gehoor liggende metal tracks en wat dat betreft zit het wel goed bij deze band. Oke, het is niet echt origineel te noemen, maar welke band is dat tegenwoordig wel? 'Book Of The Dead' is gewoon een lekkere metal-CD, die zijn weg naar de luisteraars wel zal vinden. Persoonlijk heb ik het gevoel dat er veel meer had ingezeten als men Michael Bormann zijn natuurlijke zangstijl had laten hanteren, maar wellicht dat men dat bewaard voor een volgende plaat.