Urgehal - The Eternal Eclipse - 15 Years of Satanic Black Metal

Label : Agonia Records | Archiveer onder black/pagan metal

Roel F. : De nare kop van n van de bandleden van Urgehal op de voorkant van de verjaardagsalbum welke de vijftienjarige mijlpaal van de band markeert, laat geen vergissing bestaan over wat Urgehal al die tijd heeft gedaan: het spelen van smerige black metal, puur en simpel. Sinds de oprichting in 1992 heeft deze band weinig aan stijlverandering doorgemaakt terwijl ze door hun vijf langspelers ploegden. Daar hebben de heren namelijk verschillende nevenprojecten voor (denk Kvist, de ontzettend ondergewaardeerde avantgardistische band die in 1995 achteraf gezien met 'Vor Kunsten Maa Vi Evig Vite' een bom onder de vastgeroeste scene legde), Wel is er vooruitgang geboekt als het aankomt op het maken van arrangementen en het tot wasdom laten komen van hun compositorische kunsten.

De ruggengraat van Urgehals versie van black metal is gewoon het vertrouwde vlugge en vuige werk met de botte bijl gebleven, overeenkomstig de benadering van meer Noorse 'old school' bands la (het oudere) Gorgoroth, Carpathian Forest en Tsjuder. En dat is dan ook precies waar 'The Eternal Eclipse - 15 Years Of Satanic Black Metal' een mooi overzicht van geeft: fijne, degelijke en solide nummers die lekker weg luisteren. Urgehal geeft een prettig verjaardagsfeestje met een negen stampende en rockende tracks die hun kunnen goed samenvatten. Voor de gemiddelde collectie zal het weinig toegevoegde waarde hebben, maar voor de completisten onder ons, of diegenen die de EP's waar sommige nummers op deze schijf vanaf komen nog niet hebben, zou het geen verkeerde aanschaf zijn. Het is gewoon Urgehal.