Vital Remains - Icons of Evil

Vital Remains - Icons of Evil

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Menno : Vital Remains zal bij veel mensen een belletje doen rinkelen. De band uit het kleinste staatje van Amerika (Rhode Island) is immers bekend van de levende legende Glen Benton op zang en bas. Wat veel mensen echter niet weten is dat dit orkestje als sedert 1989 aan de weg timmert. De band heeft met slechte distributie van vroeg materiaal als 'Let us Pray' en 'Into the Cold Darkness' echter pas laat de doorbraak gekregen die het verdiende. Dat de doorbraak er aan zat te komen was wel duidelijk en werd dan ook na de deal met Century Media snel bereikt, en wel met het in mijn ogen geniale Dechristianize.

Benieuwd ben ik dus, of 'Icons Of Evil' het zelfde (erg hoge) niveau weet te halen. Zodra de eerste duivelse woorden door Glen Benton in de microfoon gekotst worden is de toon ontegenzeggelijk gezet. Vital Remains is echt een band met een eigen vorm van death metal, iets wat zeer lovenswaardig genoemd mag worden. Zowel de drum als gitaarriffs grenzen soms aan het idiote (positief!) maar de gitaristen weten vooral in de solo's en breakdowns prachtige melodien met elkaar te verweven. Laat dit je niet misleiden, Vital Remains is zeker n van de brutere bands van dit moment en dat is vooral toe te schrijven aan het maniakale gebrul van Glen. De satanische teksten van Benton komen mijns inziens veel beter tot hun recht in de soms asociaal brute maar dan ook weer bijna kitscherig melodische death metal van Vital Remains dan in het primitievere hak-en-zaag werk van Deicide maar dat is verder natuurlijk een kwestie van smaak.

Wat vast staat is dat Vital Remains met 'Icons of Evil' nu al genomineerd kan worden voor menig jaarlijstje. Hopelijk steken ze snel de grote plas over om ons hier in Europa te vermaken met deze diabolische takke-herrie, al zullen we daar vanwege Glen Benton nooit cht zeker van zijn .