Little Dead Bertha - Way Of Blind

Little Dead Bertha - Way Of Blind

Label : Stygian Crypt Productions | Archiveer onder gothic metal

Vera : Deze maand is er een aantal albums van Russische makelij door de brievenbus geglipt. Ze zijn duidelijk met enige vertraging ter bespreking aangeboden, want geen van allen zijn ze van 2007. Er is ook nergens sprake van heruitgave of nu pas verkrijgbaar in Europa, dus neem ik aan dat 'Way Of Blind' van Little Dead Bertha inderdaad uit 2005 stamt. Maar het is de muziek die telt!

Volgens de biografie is Little Dead Birtha één van de oudste Russische metal bands, gevormd in 1994. Zo te zien heeft de band echt alle stijlen al gespeeld. Op de eerste twee demo's was het thrash. Toen voegde men een violist en een tweede gitarist toe en werd het doom metal. Het resultaat verscheen op MC (muziekcassette, jawel!) 'In Memorium Premortis'. Twee jaar later (2000) volgde 'Two Sides' (op MC), dit was gothic/doom, complexer en meer simfonisch en vrouwenzang deed zijn intrede. In 2003 verscheen 'Light And Shadows', een gothic metal album dat lichter klonk dan zijn voorgangers, met ook twee akoestische nummers met clean vocals. Waarom deze opsomming uit het verleden die al eens saai om lezen is? Omdat dit de enige manier is om de muziek op dit album 'Way Of Blind' te beschrijven, want het is een mix van al het voorgaande, maar terugkerend naar de oorspronkelijke heavy sound. Kunnen we door de bomen het bos dan nog wel zien? Dit valt mee. Af en toe is het wat te druk en soms rommelig, maar doorgaans is de complexe donkere death/black metal die de band nu speelt goed aan te horen. De overwegend ruwe muziek wordt versierd met viool (soms), vele melodieuze gitaarpartijen, een achtergrond van symfonische toetsen en heel sporadisch wat vrouwenzang. Daardoor komt men het dichtst in de buurt van jaren negentig gothic bands zonder front lady, met de nodige ruwheid dus.

Het zit wel zo: als ik gewoon een nummer zou beschrijven, dan lijkt dit review nergens naar. Er komen zoveel verschillende dingen in één (meestal lang) nummer voorbij dat het op papier heel ontoegankelijk zou uitschijnen maar dat is het niet. Het is de sterkte maar ook de zwakte van de band: niet kunnen kiezen en dan toch maar alles willen. Het ene moment lijkt de drukte wel een Cradle Of Filth stukje muziek, even later weerklinkt een lage stem die naar de eerste Moonspell albums lonkt. Het technische peil ligt in ieder geval hoog, het is duidelijk dat de muzikanten al lang bezig zijn. Ik was het meest te vinden voor de heerlijke echoënde gitaargeluiden aan het einde van 'Force And Brave', maar ook voor de vele momenten waar de band erg ruw klinkt. Een band waar ik ook aan moest denken was het Poolse Sirrah, waar ik in de jaren negentig erg enthousiast over was. 'Way Of Blind' is dus een goede middenmotor die een enthousiast uitgevoerde portie complexe gothic metal uit de jaren negentig biedt, hier en daar een tikkeltje gedateerd, maar wel de moeite om te onderzoeken voor fans van extreme metal met atmosferische stukken.