Dying Fetus - War of Attrition

Dying Fetus - War of Attrition

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Menno : Er zijn verschillende redenen om nieuwe CD's van bands als Cannibal Corpse, Morbid Angel, Deicide en Dying Fetus aan te schaffen. Deze bands zijn namelijk niets minder dan instituten op het gebied van death metal. Geen van allen klinken ze hetzelfde maar toch is de kans zeer groot dat één van die bands je bevalt, je met het andere werk ook wel aan de slag kan. Daarom is het dan ook altijd weer een plezier om nieuw werk van (in dit geval) Dying Fetus te beluisteren.

Van de ene kant natuurlijk omdat je al helemaal weet wat je te wachten staat en dat het eigenlijk niet tegen kan vallen maar van de andere kant zit je toch met een bepaalde mate van nieuwsgierigheid; zouden ze veel geëxperimenteerd hebben? Zou het nog steeds hoogstaand zijn? Vragen die bij Dying Fetus extra aandacht verdienen, daar de vorige release nog stamt uit 2003 (Stop at Nothing). Na een week rond gedraaid te hebben in mijn CD-speler kan ik opgelucht adem halen. Dying Fetus is op 'War of Attrition' gewoon net zo bruut als ze de afgelopen zestien jaar geweest zijn. Hoofdkenmerken zijn natuurlijk ook deze keer weer de twee zangers die er hartverscheurend op los brullen, de afwisseling tussen hypersnelheid en grindcore-verwante breakdowns terwijl de gitaristen er af en toe een zieke sweep tegenaan gooien. Het mooie van Dying Fetus is dat het nooit gaat vervelen, het klinkt gewoon altijd bruut en het is mooi dat ze weer terug zijn. 20 mei in de Baroeg (Rotterdam), 25 mei in Hof ter Loo (Antwerpen) en 26 mei ter afsluiting van de tournee met o.a. Skinless in Tivoli (Utrecht).