Ark - Burn The Sun

Ark - Burn The Sun

Label : Inside Out | Archiveer onder

Horst : Een volslagen onbekende naam, althans, voor ondergetekende, totdat ik mij ging verdiepen in het bijgeleverde bio'tje. Wat bleek, Ark is een project van een aantal heren die hun sporen in Metal al jaren geleden verdient hebben, en Ark er als soort van 'lekker spelen wat we zelf willen' hobby op na houden. De harde kern beataat uit drie man : gitarist Tore Ostby (ex-Conception, nu bij DC Cooper), drummer John Macaluso (was werkzaam bij oa Riot, TNT en Alex Masi, verdient nu het dagelijks brood bij Yngwie Malmsteen) en zanger Jorn Lande (maakte deel uit van Company Of Snakes en zingt momenteel bij Uli John Roth). Op deze, tweede CD (hun debuut kwam in 1999 reeds uit), worden de heren vakkundig geassisteerd door Steve Vai's bassist Randy Coven en (daar is ie alweer) Yngwie Malmsteen's organist Mats Oluasson. Met zo'n line up kan er natuurlijk principieel weinig misgaan, dus de liefhebbers van melodieuze Rock/Metal hebben er weer een leuk plaatje bij. 'Burn The Sun' staat vol met goed nummers, die hun basis hebben in seventies Hard Rock, maar door het muzikale vakmanschap en de goede productie zeer fris en eigentijds klinken. Staar je trouwens niet blind op de omschrijving 'seventies', want al komen de invloeden daar wel vandaan, de heren hebben ook duidelijk opgelet wat er in de Prog Metal scene gebeurt (het nummer 'Noose' zou zo uit de koker van Threshold gerold kunnen zijn), en het spelen van de bandleden bij diverse verschillende bands heeft ook duidelijk zijn sporen nagelaten. Een duidelijk voorbeeld eigenlijk van 'onderzoekt alles, en behoudt het goede'. Ark is daar prima in geslaagd.