Lumsk - Det Vilde Kor

Lumsk - Det Vilde Kor

Label : Tabu Recordings | Archiveer onder heavy / power metal

Evil Dr. Smith : De folkmetalband Lumsk is met 'Det Vilde Kor' (The Wild Chorus) toe aan hun derde album. Terwijl het folkgehalte per plaat toeneemt, zie je daar qua persoonlijke smaak van de bandleden weinig van terug als je op hun website kijkt naar hun favoriete artiesten. Het is alleen maar metal, hardrock en symfo, of hoogstens fusion/jazz, maar nergens wordt ook maar met een woord gerept over folk. Of het zou Jethro Tull moeten zijn die de bassist noemt op hun website. Vreemd dat men zich dan zo inlaat met traditionele muziek en oude gewoontes, en de teksten op dit album zijn zelfs volledig ontleend aan de werken van de Noorse schrijver Knut Hamsun. Of zou het luiheid van de band zijn, want op deze manier (en wat vaak gebeurt in folkmuziek) zijn de songteksten al geschreven en hoeven ze slechts een leuk melodietje erbij te verzinnen.

Dit klinkt wat neerbuigend, en dat is niet terecht, want ook al begrijp ik geen sikkepit van de teksten, het geheel van folk gemarineerd in metal met de feeërieke, gezoete zang van Stine Mari Langstrand klinkt zondermeer sfeervol en bedwelmend. Toch heeft ook het metalaspect van het album iets van vervlogen, nostalgische jaren: de elektrische uitspattingen ademen regelmatig de sfeer van de klassieke hardrockbands uit de jaren zeventig (een Rainbow-gitaarlickje, een Yes-keyboardlijntje, een Deep Purple-riffje). Was voorganger 'Troll' al een smaakvol hapje subtiele folk gedecoreerd met robuuste metalklanken, dit album is zo mogelijk nog verfijnder en beter uitgewerkt. Al was het maar omdat op dit album alle spotlights gericht staan op Stine Mari, en er geen mannen meer doorheen blèren die de pret bederven. Uitzondering is de prachtige ingetogen ballad 'Om Hundrede Aar Er Alting Glemt', waar Stine Mari een duet aangaat met Ola Bremnes (van het folktrio Kari, Ola en Lars Bremnes), die klinkt als een verdienstelijk Noors equivalent van Leonard Cohen. De band is langzamerhand interessanter voor de gemiddelde folky dan voor de metalhead, maar folky metalheads die Hedningarna, Hoven Droven en Gjallarhorn waarderen, mogen zeker ook met deze band een zwierig volksdansje maken.