Emerald Sun - Escape From Twilight

Emerald Sun - Escape From Twilight

Label : Limb Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Limb Music is de laatste jaren met het vertrek van Rhapsody, Luca Turilli en onlangs ook Wizard toch een stel belangrijke bands armer. De laatste tijd is men dan ook hard bezig om heavy en power metal bands in huis te halen. Eind vorig jaar bracht men een ontzettend heersende CD van Zandelle op de markt en deze maand komt men wederom met een veelbelovende band op de proppen.

De Grieken van Emerald Sun mogen dan wel nu pas met hun eerste langspeler komen, maar ze zijn toch alweer zo'n negen jaartjes bezig. In 2003 en 2004 hebben ze een tweetal demo's gemaakt (die mij echter onbekend zijn), waarna men in 2005 aan de slag is gegaan met deze CD. En het resultaat mag er zeker wezen. Als de CD na het intro uitbarst met het heerlijke 'Scream Out Loud' verschijnt gelijk een glimlach op mijn smoel. Het nummer hakt er direct lekker in en het is gelijk hoorbaar dat we niet met groentjes te maken hebben. Alles wordt retestrak neergezet en door de krachtige productie van R.D. Laipakis (o.a. Mystic Prophecy en Jack Starr) klinkt de plaat erg pakkend. De navolgende nummers zoals 'High In The Sky', 'Sword Of Light' of de instrumentale 'Emerald Sun' laten horen dat deze heren schrijftalent hebben en bovendien niet vergeten dat ze METAL spelen. Melodie en gevoel is zeker aanwezig, maar men weet dat goed te combineren met krachtige gitaar riffs en enige agressie. Het stemgeluid van Johnny Athanasiadi mag zeker niet onvermeld blijven, want hij is toch vele malen beter dan de meeste zangers die tegenwoordig in het genre actief zijn. Hij kan ontzettend krachtig en tegelijk melodieus om de hoek komen en weet in de Blind Guardian-achtige semi-ballade 'The Stroy Begins' en de prachtige, sterk aan de jaren tachtig refererende AOR-ballade 'Not Alone' met veel gevoel te zingen.

Natuurlijk kan ik nu gaan zeuren over het feit dat het allemaal geen moment origineel en dat de vergelijkingen met de (vooral Duitse) genregenoten voor de hand liggen of dat de clichés regelmatig uit de kast worden gehaald, maar dat ga ik niet doen! Wat maakt het ook uit? De nummers zijn gewoon goed, de band is goed, de productie is goed en het geheel klopt. Wel moet ik zeggen dat de band alles heel erg "volgens het boekje” heeft gedaan, waardoor de nummers af en toe erg voorspelbaar zijn. Al met al is 'Escape From Twilight' een waardig debuut van een veelbelovende band.