Within Temptation - The Heart Of Everything

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder gothic metal

Vera : De lente van 2007 betekent een nieuwe plaat van Within Temptation, de band die vooral in Nederland een hele reeks gothic bands met vrouwelijke vocalen deed ontstaan en inmiddels zelf het zuivere metal publiek een beetje ontgroeid is. Wereldwijd succes kennen ze nu en sinds de doorbraak naar een breder publiek vanaf de single 'Ice Queen' zijn er Within Temptation albums te vinden in alle lagen van de bevolking. Respect voor een band die deze woelige wateren doorstaan heeft en op 'The Heart Of Everything' - hun vierde studioalbum - precies doet waar ze goed in zijn.

De band rond het muzikale echtpaar Sharon den Adel en Robert Westerholt klinkt anno 2007 vertrouwd en voegt aan dit gekende geluid enkele kleine nieuwe elementen toe. Grunts moeten we natuurlijk al lang niet meer verwachten, maar het is front lady Sharon zelf die haar stem op verschillende manieren gebruikt, niet alleen feeëriek zoals we haar kennen. In sommige nummers zit er behoorlijk wat vervorming op haar krachtige stem. Het heeft een modern effect, dat wat mij betreft geslaagd is. Het album werd geproduceerd door Daniel Gibson en gemixt door Stefan Glaumann.

Mijn favorieten van dit album staan (toevallig) aan het begin van 'The Heart Of Everything'. Na een dromerig intro barst 'The Howling' vrij vlug los in de nodige bombast en na enkele luisterbeurten ga ik het aanstekelijke refrein al vlug meezingen. Een andere aangename verrassing is de single 'What Have You Done', waarvan op de speciale editie ook nog een rock mix te vinden is. Het zou me niet verwonderen dat dit op de radio overal meteen grijs gedraaid wordt. En verdiend, want het is een erg goed rock nummer met Keith Caputo van Life Of Agony als verbolgen (zang)partner van de immer lieflijke Sharon. Dit gaat de markt in de Verenigde Staten helemaal inpalmen! Dan volgt het kalmere 'Frozen' dat we kunnen betitelen als smaakvolle popmuziek. 'Our Solemn Hour' is een stuk interessanter door de Latijnse koorzang, de sampler met Winston Curchill, een knappe gitaarsolo (één van de weinige) en de afstandelijke vervormde stem. De volgende nummers trekken iets minder de aandacht, maar bieden veel fraais door orkestratie, koren, vervormde zangtechnieken en voor de fans, het vertrouwde Within Temptation geluid met Sharon in de hoofdrol. Twee ballades vinden we in de vorm van 'All I Need' en 'Forgiven', terwijl in 'The Truth Beneath The Rose' de orkestratie centraal staat. Het is een album geworden dat door de welbekende combinatie van het 'Titanic' weidsheidgevoel (filmisch en bombastisch) en iets meer pop dan rock/metal attitude het succes van Within Temptation in heel de wereld zal veilig stellen.