Vomitory - Terrorize Brutalize Sodomize

Vomitory - Terrorize Brutalize Sodomize

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Monique : Om maar even eerdere reviews aan te halen: "Zijn er eigenlijk nog death metal-fans die Vomitory niet kennen? (het begint een gewoonte te worden). Kortom: hier geen opsomming of mini-biografie van de band. Vomitory heeft zich een vaste plaats binnen de death metal verworven en we richten ons op de muziek.

Ik heb ook al eerder aangegeven dat Vomitory met 'Redemption' (1999) zichzelf een muzikale albatros om de nek heeft gehangen, want aan iedere nieuwe plaat trekt het gewicht van 'Redemption's succes. Maar het verleden doet er op dit moment weinig toe, dus laten we ons richten op de nieuwste release 'Terrorize Brutalize Sodomize'; die titel belooft nogal wat. Vanaf de eerste noot is het weer een storm aan Scandinavisch geweld. Vomitory is nu nog sneller, maar vreemd genoeg af en toe ook langzamer dan we gewend zijn, iets dat we pretentieus wellicht zouden kunnen omschrijven als een verbreding van het tempo-spectrum. Hoe het ook zij, deze verandering komt de variatie ten goede, bovendien maken relatieve adempauzes de versnellingen des te imposanter. Ruim 40 minuten aan nieuwe composities op deze plaat, tien tracks en ook tien keer het vernieuwde, maar desalniettemin, vertrouwde geluid van Vomitory. De productie is helderder en met een scherper randje dan voorheen waardoor het geluid moderner klinkt, maar dit alles zonder het eigen geluid van de band geweld aan te doen. Een bijzonder goede plaat die de herinnering aan 'Redemption' probeert te doen verbleken... maar ja.... sommige dingen zijn gewoon niet haalbaar.