Thought Chamber - Angular Perceptions

Thought Chamber - Angular Perceptions

Label : Inside Out | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Liefhebbers, opgelet! Wie van jullie is er bekend met de Amerikaanse ster-gitarist Michael Harris? Ik verwacht dat er dat niet zoveel zullen zijn, dus ik zal maar beginnen met een stukje achtergrondinformatie. Michael Harris brengt al vanaf 1991 zowel onder zijn eigen naam, alsmede met zijn band Arch Rival (een echte Amerikaanse power metal band), met de regelmaat van de klok prima albums uit. Hij wordt echter met name bekend door het live-album dat hij samen met een andere ster-gitarist David Chastain uitbrengt in 1992 te weten 'Live, Wild And Truly Diminished'. Hierna brengt hij nog bijna jaarlijks albums uit, zowel solo als met Arch Rival (hun 'Third Degree Burns' uit 1997 is een zeer ondergewaardeerde plaat, echt een aanrader), maar hij kan niet voorkomen dat hij wat uit beeld verdwijnt.

Reeds in 2001 worden de fundamenten voor een nieuwe band gelegd na het uitbrengen van 'Sketches From The Thought Chamber'. Michael komt in contact met Enchant zanger Ted Leonard en haalt hem over om mee te werken aan een nieuwe band genaamd Thought Chamber. Tussen 2001 en 2004 werkt Michael aan het song materiaal voor deze nieuwe band en stuurt het daarna naar Ted Leonard die het geheel van vocalen voorziet. Ik weet niet waarom het zo lang geduurd heeft voordat dit materiaal uitgebracht werd, maar anno 2007 is het dan eindelijk zover.

Een (kleine) waarschuwing is echter wel op zijn plaats, want als je zweert bij traditionele hardrock zoals een Motörhead of melodieuze hardrock zoals een Pride Of Lions bijvoorbeeld, blijf hier dan in godsnaam vanaf of je zult onder de medicijnen in een dwangbuis afgevoerd worden. Thought Chamber brengt namelijk erg complexe muziek en als je niet open minded bent of geen hogere wiskunde hebt gestudeerd is dit absoluut niet geschikt voor je.

Als je echter gaat voor kwalitatief zeer hoogstaande muziek, met heel veel variatie en breaks, tegendraadse ritmes, fantastische keyboard- en gitaarpartijen en geweldige vocalen, dan zal dit absoluut één van je favoriete platen van dit jaar worden. Alleen al in opener 'Sacred Treasure' (het intro 'Premonition' even niet meegerekend) zitten meer gitaarriffs verwerkt dan de meeste bands in hun hele carrière bij elkaar schrijven. Nu zijn er wel meer bands die dit kunstje proberen, maar die kunnen die riffs niet samenvoegen tot echte goede songs. Thought Chamber is een band die dat wel kan en die met 'Angular Perceptions' een plaat aflevert die met elke luisterbeurt beter wordt. Wil je nog meer voorbeelden van prima songs? Wat dacht je van 'Balance Of One', of 'Transmigration Of Souls', of 'A Mind Beyond', of het instrumentale 'Accidently On Purpose'? Eigenlijk vind je alleen maar klasse-nummers op 'Angular Perceptions' en is deze plaat voor mij de grootste verrassing van dit jaar tot nu toe. Adembenemend mooi!