Annihilator - Metal

Annihilator - Metal

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : De ultieme metal cd! Niets meer en niets minder was waar Jeff Waters voor ging. En wat doe je dan als je gedurende dat creatieve proces in contact komt met allerlei verschillende grote namen uit de scène die maar wat graag een bijdrage willen leveren aan je nieuwe cd? Dus tref je op 'Metal' o.a. Jeff Loomis (Nevermore), Alex Laiho (Children Of Bodom), Angela Gossow, Michael Amott (beide Arch Enemy), Willie Adler (Lamb Of God), Jesper Stromblad (In Flames) en menig andere naam (voor volledige lijst onderaan) aan.

'Metal' staat vol met typische Annihilator metal, en ondanks dat enige muzikale verrassing echt uitblijft, heeft Jeff Waters er toch weer heel wat lekkers van weten te maken. Een krachtig agressief geluid, de typische combinatie van thrash en heavy metal, het gitaarwerk (met bijbehorende riffs) van Jeff waar wederom niets op aan te merken valt, die onmiskenbare groove, de vocalen van Dave Padden, de vele gasten, de typische snelle Annihilator tracks ('Clown Parade', 'Haunted', 'Chasing The High') en de nummers die, ondanks de vaak felle solo's, toch meer te boek staan als rustig ('Smothered', 'Couple Suicide', 'Detonation') … als geheel vormt het dat o zo typische geluid van Annihilator.

Toch kent 'Metal' ook een zwakke plek; het tweede nummer 'Couple Suicide' valt, ondanks de aanwezigheid van Angela Gossow en Danko Jones, in de categorie 'merkwaardige vulling'. Op een cd van Danko had het wellicht niet misstaan, maar op een cd van Annihilator verwacht je deze sound niet meteen. Verder maakt Jeff gebruik van nogal wat 'open deuren' ('Army Of One' kent een heerlijke cliché tekst over het in je bloed hebben van metal en de nodige namen van diverse bands komen dan ook voorbij), maar dat doet niets af aan de kwaliteit. Hoogtepunten zijn voor mij toch weer de rappe nummers, maar ook tracks als 'Downright Dominate' en 'Operation Annihilation' weten meer dan genoeg te boeien.

Metal is … ja, inderdaad … pure metal. Ultiem? Dat niet, maar verder is Jeff Waters absoluut in zijn opzet geslaagd. De nieuwe Annihilator is een geslaagde mix van al het goede wat deze bands ons de afgelopen jaren te bieden had, en zal waarschijnlijk geen enkele liefhebber teleurstellen. Weliswaar niet zo sterk als 'Schizo Deluxe', maar 'Metal' steekt nog steeds met kop en schouders boven het maaiveld uit.

Track list:
Clown Parade - feat. Jeff Loomis (Nevermore)
Couple Suicide - feat. Danko Jones (Danko Jones) & Angela Gossow (Arch Enemy)