Alabama Thunderpussy - Open Fire

Alabama Thunderpussy - Open Fire

Label : Relapse | Archiveer onder hardrock / aor

Frank D. : Sommige bands veranderen bij ieder album van muzikaal uiterlijk. Een van deze kameleons is het Amerikaanse Alabama Thunderpussy. Maakte ik over de laatste release van de heren ('Fulton Hill') nog de opmerking dat "deze bestaat uit klassieke seventies hardrock die op smaak wordt gebracht met southern rock elementen en een snufje psychedelica op diens opvolger 'Open Fire' is het zoeken met een loep naar deze invloeden.

Neen, met de komst van wederom een nieuwe zanger Kyle Thomas begint de band Spinal Tap-achtige trekjes te vertonen, maar ondergaat het geluid ook weer de zoveelste metamorfose. Dit keer is het venijnige recht voor de kroonjuwelen hardrock dat het klokje slaat. Het geluid ligt in het verlengde van bands als Soundgarden (vooral door de hoge uithalen van Kyle), Saxon en Black Label Society. Jawel, dit is andere koek. En hoe smaakt die koek? Nou, eigenlijk niet zo goed als op 'Fulton Hill'. De stem van Johnny Weils in combinatie met de retro vibe van dat album sprak mij net wat meer aan. Het is duidelijk dat de band zijn stijl heeft afgestemd op de nieuwe zanger. En op zich is het niet slecht, zeker niet. Liefhebbers van het recht-toe-recht-aan-werk zullen zeker uit de voeten kunnen met nummers als 'The Cleansing', 'Valor' en 'Open Fire'. Dat de band het meer virtuoze werk echter nog steeds niet verleerd is (gelukkig maar), bewijst echter de afsluiter 'Greed'. Kortom, een ware muzikale kameleon, die Alabama Thunderpussy. Voor mij persoonlijk had de band echter op de vorige koers mogen blijven.

Al met al slaat de band dus een nieuwe weg in en hoewel die zeker niet bergafwaarts gaat, zullen een aantal fans ietwat teleurgesteld achterblijven, terwijl de band ongetwijfeld ook weer nieuwe groepen zal aanspreken.