Hyades - And The Worst Is Yet To Come

Hyades - And The Worst Is Yet To Come

Label : Mausoleum Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Fons : De hoes is al veelbelovend. Het prachtige artwork, getekend door Ed Repka, die in de jaren tachtig verantwoordelijk was voor de verpakking van veel thrash metal cd's. De typerende hoezen van bands als Toxik, Evildead, Megadeth en Death maakten in en oogopslag duidelijk wat voor soort muziek je kon verwachten.

Datzelfde gebeurde dus ook toen ik de hoes van Hyades zag. Herinneringen aan die turbulente jaren tachtig kwamen in no time naar boven en ik wat ik al verwachtte, bleek daadwerkelijk ook zo te zijn: 'The Worst Is Yet To Come' staat vol met furieuze thrash metal, diep geworteld in de jaren tachtig.
Met de bedrevenheid als een stel jonge honden, net zoals die bands van toen, maar helaas zonder enige vorm van originaliteit. De invloeden van Testament, Exodus, Destruction en Nuclear Assault liggen er veel te dik bovenop. Ook qua zang gaat het die kant op. Marco Colombo klinkt als een kruising tussen Schmier (Destruction) en John Connely (Nuclear Assault). Helaas hier geldt ook weer: vol overgave gezongen, maar zo origineel als geverfde eieren met Pasen.

Ach wat zeur ik eigenlijk. Een portie vet geproduceerde old school thrash metal gaat er bij mij op elk moment van de dag wel in. En als ik dan op de bank naar een band als Hyades ben aan het luisteren, verlang ik met weemoed terug naar een kunstijsbaan ergens in het zuiden des lands waar zo eind jaren tachtig jaarlijks twintigduizend langharigen gekleed in leren jas, stretch broek en Nikes met overdreven grote tongen volledig uit hun plaat gingen bij het horen van dit soort muziek. Helaas word ik zo tegen het einde van de cd bruut verstoord tijdens mijn eigen memoires als Hyades 'Vally Of Tears' inzet. Totaal misplaatste moderne Machine Head thrash, die na al deze heerlijke nostalgie als een koude douche aanvoelt. Al snel ben ik dan ook terug in de realiteit, en bedenk ik dat ik nog snel een brood moet gaan kopen bij de Edah…