Dimmu Borgir - In Sorte Diaboli

Dimmu Borgir - In Sorte Diaboli

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder black/pagan metal

Roel de Haan : Wanneer Dimmu Borgir iets uitbrengt is er een rumoer van jewelste in de metalgemeenschap. Ik denk niet dat er ook maar n band bestaat die zoveel controverse veroorzaakt als zij. Nu dan, daar is het dan, de nieuwe Dimmu Borgir-plaat getiteld 'In Sorte Diaboli', wat waarschijnlijk zoiets betekent als 'naar het duivelse geloof'. Ongetwijfeld zal deze plaat de black metalscene wederom polariseren. Maar, het maakt niet uit wat ik over 'In Sorte Diaboli' schrijf, de critici zullen hun mening niet veranderen en de trouwe fans kopen hem toch wel. Deze recensie is dus bedoeld voor de black metalfan die een wat meer eclectische muzikale benadering hanteert, mensen die niet iets afwijzen of omarmen zonder er over nagedacht te hebben.

Het gebruik van een concept als raamwerk, gebaseerd op het verhaal van priester die geleidelijk afglijdt naar het kwade, heeft Dimmu Borgir duidelijk geholpen bij het creren van hun meest coherente album sinds 'Spiritual Black Dimensions'. De songs lopen vloeiend door hun structuren en in tegenstelling tot de nummers op 'Death Cult Armageddon' verdrinken deze niet in hun eigen pompeusheid en pretenties. Stilistisch heeft Dimmu's muziek weinig veranderingen ondergaan hoewel de toetsen nu beter op zijn plaats zijn en functioneler klinken dan de orkestraties op zijn voorgangers. Daarbij is de muziek compacter gearrangeerd en de uitvoering genspireerde. Met de rekrutering van Hellhammer op drums is het simpelweg onmogelijk slechte drumpartijen op je album te hebben en het is dan ook geen verrassing dat zijn prestatie superstrak en eigenlijk wederom overweldigend is. Natuurlijk wordt de zuivere zang van ICS Vortex zo af en toe gebruikt met het gebruikelijke verlangen naar meer. Alles beschouwend: na twee teleurstellende releases is 'In Sorte Diaboli' een uitstekende symfonische black metalplaat die een sterk vormherstel betekent voor deze Noorse groep.