Susperia - Cut From Stone

Susperia - Cut From Stone

Label : Tabu Recordings | Archiveer onder speed / thrash metal

Wilco : Ik ben een zeikerd, ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Zo kan ik bijvoorbeeld ontzettend zeuren over mensen die hun troep gewoon op straat gooien, huilende kinderen in de super, aso's op de weg en kut programma's op tv. De vaste lezer van dit e-zine weet misschien wel dat ik ook onwijs kan zaniken op bands die een zanger in de gelederen hebben die het naar mijn idee niet goed doet. Een zanger moet je raken. Phil Collins toont me zijn verdriet en ellende, Herman van Veen laat me huilen met zijn prachtige stem, Bruce Dickinson laat me meebrullen, Peter Tägtgren laat me een onschuldige voorbijganger in elkaar schoppen, Josh Pincus (Ice Age) bezorgt me kippenvel en de zanger van Susperia doet me hopen dat hij gauw zijn mond houdt. En dat is nou net datgene dat een goede vocalist niet behoort te doen. Hij zit tussen grunt en heldere zang in, het is vleesch noch visch en ik ben geen vegetariër dus houdt het al gauw op.

De thrash van Susperia is in het verleden nog al verschillend beoordeeld, maar mijn mening over de zang wordt wel af en toe gedeeld. Als ik de beoordelingen van het debuutalbum, 'Predominance' moet geloven was dat toentertijd een bijzonder heftig en vet schijfje. Ik kan me echter niet voorstellen dat de band toen net zo klonk als ze nu doen. Want net als de zanger raakt de muziek me niet echt. Het is wel echte stevige thrash, maar alles is wel erg veilig gedaan. Geen uitspattingen, geen orgie van bruutheid, geen uitbarsting van woede, niks van dat al. Het gaat het ene oor in en het andere weer uit zonder dat er iets blijft hangen. De muziek herbergt wel degelijk leuke zaken als fijne riffs en leuke ideetjes, maar de productie is te braaf en te mat. Ik wil het verdorie bruut! Hier val ik bijna bij in slaap.
Is er dan niks okay? Tuurlijk wel, de gezongen melodieën zijn soms wel de moeite waard, maar daar geldt weer voor dat de zanger het gewoonweg niet over kan brengen. Tamme thrash met een zanger die niet weet welke kant hij op wil, dat blijft meestal tussen wal en schip hangen. Mijn advies: grunten jongen.

Tja, het is lullig, zonde van de moeite, maar dit is een gewoon een erg onopvallende CD. Nogmaals verbaas ik me over de reacties op de eerdere albums, want als ik die lees lijkt dat echt een heel ander Susperia.