Marduk - Rom 5:12

Marduk - Rom 5:12

Label : Regain Records | Archiveer onder black/pagan metal

Tormentor Erich : Met 'Rom 5:12' is Marduk alweer aan hun tiende album toe, en het is wederom een ijzersterk en toch ook een verrassend album geworden. Verrassend is de diversiteit van het album, ijzersterk is de kwaliteit van het gebodene. Zo zijn er natuurlijk weer een aantal snelheidsduivels opgenomen (vijf stuks) die met name de kunsten van vertrekkende drummer Emil nog eens goed aantonen. Daarnaast komen er hier en daar wat aardige wendingen om de hoek kijken, zoals de gastrol van zanger Joakim (ja ja, ex-Marduk) en het effect op de gitaren tijdens 'Cold Mouth Prayer'. Naast de snelle songs heeft Marduk deze keer ook ruim de tijd genomen voor drie langzame, epische tracks (samen bijna vierentwintig minuten) die opvallen door het trage maar doeltreffende drumwerk en de gave riffs. En ook nu zijn er weer een aantal verrassende wending te ontdekken. Zo is de gastrol van Primordial zanger Alan tijdens 'Accuser/Opposer' geslaagd, en tijdens het middenstuk van 'Womb Of Perishableness' krijg ik zelfs bijna een "Marduk goes doom zinspeling!

Verder valt de algemene sfeer van het album duidelijk op. Zo zijn er veel intro's en outro's, en ook worden enkele tracks voorzien van kerkkoren, orgels en andere sfeerverhogende geluiden. Het toppunt is echter de track '1651', die enkel bestaat uit donkere, militaristische en kerk achtige muziek, aangevuld met vervaarlijk gegrom van Mortuus. En nu we het toch over Mortuus hebben, sjee, wat klinkt die man fanatiek op dit album. Luister maar eens naar zijn gerochel tijdens de opener 'The Levelling Dust', alsof hij wordt gewurgd tijdens het zingen.

Marduk blijkt zeventien jaar na de oprichting nog steeds springlevend te zijn. De line up van 2007 is bezig hun eigen grenzen te verleggen, maar men vergeet gelukkig niet om de alom gerespecteerde oude waarden en normen nog volop in de muziek te gebruiken. Hierdoor is 'Rom 5:12' een uitdagend en sterk album geworden. Het vergt misschien een paar luisterbeurten, maar als je er eenmaal aan bent gewend, nou dan heb je ook wat!