Omnium Gatherum - Stuck Here On Snakes Way

Label : Candlelight | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : De wereld rondom Omnium Gatherum is behoorlijk aan verandering onderhevig. Kwam 'Years In Waste ' (2004) nog uit bij Nuclear Blast, de zes Finnen hebben inmiddels onderdak gevonden bij Candlelight Records. Vorig jaar voerde de band ook nog een wijziging binnen de gelederen door: zanger Antti Filppu werd vervangen door Jukka Pelkonen. Uitdagingen genoeg voor de boeg, zo lijkt me. Het derde album, de derde platenlabel en de derde zanger Ach, zegt het spreekwoord niet 'driemaal is scheepsrecht'?

De muziek van Omnium Gatherum is nog steeds gebaseerd op melodieuze death metal, een enorme dosis thrash en een zeer gevarieerde, uitgebreide lijst van uitstapjes naar andere invloeden erom heen. Het gaat me te ver om hier al die andere invloeden te noemen, maar wees ervan verzekerd dat Omnium Gatherum je niet een standaard werkje voorschotelt. Groot verschil met 'Years In Waste' ligt hem in de aanwezigheid van Jukka Pelkonen; zijn stem is rauwer en krachtiger en past beter bij de muziek. De band leunt op melodie, agressie, zwaarte, emotie en complexiteit en weet het geheel om te zetten in een heel sfeerrijk geheel. De brutale riffs, de dynamiek, de onberispelijke technische uitvoering, strakke blastbeats, de atmosferische passages. 'Stuck Here On Snakes Way' pakt erg lekker en gevarieerd uit. Sommige delen doen wellicht denken aan Anathema, Katatonia, Amorphis en/of Insomnium, maar wees niet bevreesd voor enig jatwerk. Als jij van melodieuze death metal houdt, heb je aan 'Stuck Here On Snakes Way' een eersteklas aankoop!