Deadlock - Wolves

Deadlock - Wolves

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Deadlock is een Duitse band en het zoveelste dat te boek staat als een typische vegan straight edge band. Nu heb ik helemaal niets tegen of met die levenshouding, maar het roept direct bepaalde muzikale associaties (hardcore, emo en/of punk) bij me op. Laat ik nou ook niets tegen een lekkere hardcore schijf op zich hebben, maar Deadlock pakt gewoon heel anders uit en doet geen moment aan het standaard beeld van de straight edge scène denken.

En dat is niet het enig verrassende aan 'Wolves' van Deadlock. De band legt in elf nummers een kracht, variatie, lompheid en schoonheid neer die ervoor zorgt dat deze cd keer op keer me weer boeit. De enorme variatie, de schrille contrasten, ze maken elk loodzwaar nummer tot een ontdekking op zich. Goed voorbeeld daarvan is 'Loser's Ballet'; rustiek piano spel, strijkers, een opgezwollen koortje, het lijkt 'slechts' een aardig intro waarna de band bruut erop los gaat. Halverwege wordt het nummer echter onderbroken door een filmisch, sfeerrijk gedeelte en dat zorgt voor heel veel afwisseling. En zo worden overal van dat soort verrassende momenten ingebouwd: 'End Begins' kent zelfs een heuse onderbreking door een stuk wat zo door Tiësto gespeeld had kunnen worden, het sfeervolle instrumentaaltje 'Praeludium II' en ook 'As Words To Bullets' kent tegen het einde een moment waarop slechts het keyboard en de zang van Sabine het geheel bestemmen. Het resultaat? Een kruisbestuiving tussen Soilwork, Hypocrisy, Lacuna Coil, All That Remains en Dimmu Borgir wellicht?

De vocalen van Johannes Prem zijn git- en gitzwart en loodzwaar en dat maakt de afwisseling met de haast fragiele, kwetsbare zang van Sabine Weniger des te treffender. Zij was ook al te horen op de vorige cd 'Earth.Revolt' en ik denk dat het haar vragen als permanent lid van de band één van de beste dingen is geweest dat Deadlock kon doen. Verder voldoen het prima gitaarwerk ('We Shall All Bleed'), het strakke drumwerk en dartelen de keyboard partijen overal tussendoor, zonder ook maar eventjes te overheersend te zijn. Afgesloten wordt er met het ingetogen 'To Where The Skies Are Blue', waarop Sabine nog een slaat horen over wat voor gouden keeltje ze beschikt. De productie is gedaan door Jacob Hansen. Hij heeft ervoor gezorgd dat de nummers de kracht en bruutheid hebben gekregen waardoor ze het best tot hun recht komen.

Het mag dan wellicht niet bijster origineel zijn wat Deadlock hier voorschotelt, het is wel extreem boeiend en afwisselend! Menig old school metal liefhebber zal meewarig naar de beoordeling kijken en er voor zichzelf waarschijnlijk minimaal 20 of 30 punten vanaf moeten trekken, maar het jongere publiek en zij die houden van extreme metal zullen aan 'Wolves' een overweldigend lekkere schijf hebben.