Brainstorm - Unholy

Brainstorm - Unholy

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Patrick : Terwijl de heren van Brainstorm al feestend door Europa trokken n.a.v. hun cd 'Liquid Monster' ontstond, onder de invloed van enige vloeibare versnaperingen, het idee de eerste twee albums opnieuw uit te brengen. Het eerste idee was om dit alleen met 'Hungry' te doen, omdat het tien jaar geleden is dat die uitkwam. Maar aangezien 'Unholy', net als 'Hungry' bijna niet meer te verkrijgen is, wordt ook deze nu opnieuw uitgebracht.

Net als de re-release van 'Hungry' wordt 'Unholy' uitgebracht in een dubbel cd digipack. De eerste cd bevat het geremasterde album 'Unholy', aangevuld met het nummer 'Wooly Bully', dat oorspronkelijk alleen als bonustrack was bedoeld en twee nummers van de 'Heart Of Hate' demo uit 1993. De tweede cd kent de nummers van 'Unholy' in hun oorspronkelijke versie, aangevuld met de Japanse bonustrack 'Up From the Ashes' en twee nummers van de 'Promo '96' demo uit 1996. Dit brengt het geheel op een speelduur van circa tweenhalf uur. Zij die Brainstorm kennen, weten wat hen te wachten staat. Met hoekige, rauwe riffs, stuwende ritmes, veel afwisseling tussen de nummers en pakkende refreinen ('Dog Days Coming Down', 'Don't Stop Believing') brengt Brainstorm ware heavy metal. Deze cd pakt even wat steviger uit ('Holy War') dan de eerste cd 'Unholy'. Ook p deze cd doet niet de huidge zanger Andy B. Franck de vocalen, maar Marcus Jrgens, die, ook hier, zeer overtuigend van zich laat horen.

Het album mag dan niet de potentie hebben van CD's als 'Liquid Monster' en 'Soul Temptation', erg vermakelijk is dit absoluut. Liefhebbers van heavy of niet al te gladde power metal zullen aan al dit extra's absoluut geen miskoop hebben. En zelfs als het origineel al in je kast staat, wordt er wel heel wat extra's geboden waardoor een extra aanschaf zeker het overwegen waard is.