Brainstorm - Hungry

Brainstorm - Hungry

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Patrick : Wat ietwat alcohol (teveel?) al niet kan doen. Tijdens de tour rondom het album 'Liquid Monster' mijmerde de bandleden van het Duitse Brainstorm dat het alweer tien jaar geleden was dat hun debuut cd 'Hungry' uitgekomen was. Behalve wat bespiegelingen over dat de jaren toch wel snel gaan, kwamen de heren ook met het idee om deze cd, die, m.u.v. van wat veiling sites, niet meer te krijgen was, opnieuw uit te brengen. En waarom de nummers dan niet meteen even opnieuw van een mix voorzien? Zo gezegd, zo gedaan.

'Hungry' wordt anno 2007 uitgebracht in een dubbel cd digipack. Op de eerste cd staan de elf nummers die op de oorspronkelijke 'Hungry' stonden, maar dan in een nieuwe mix. Maar dat is nog niet alles; de demo '5th Season' uit 1994 is als bonus toegevoegd; zes extra nummers met een speellengte van dertig minuten. Het geeft een leuke blik op de allereerste jaren van de band. De nummers in hun oorspronkelijke mix zijn op de tweede cd gezet. Deze cd zul je waarschijnlijk n keer pakken om het contrast met de mix van 2007 terug te luisteren. En dan hoor je pas goed hoe groot het verschil is. Dat brengt de totale speelduur van dit hele pakket op ruim twee uur. Zij die Brainstorm kennen, weten wat hen te wachten staat. Met hoekige, rauwe riffs, stuwende ritmes, veel afwisseling tussen de nummers en pakkende refreinen ('King Of Fools', 'Tomorrow Never Comes') brengt Brainstorm een mix van power en heavy metal. Op deze cd nog niet de ijzersterke Andy B. Franck op de vocalen, maar Marcus Jrgens, die het er ook prima vanaf brengt.

Het album mag dan niet de potentie hebben van CD's als 'Liquid Monster' en 'Soul Temptation', erg vermakelijk is dit absoluut. Liefhebbers van heavy of niet al te gladde power metal zullen aan al dit extra's absoluut geen miskoop hebben. En zelfs als het origineel al in je kast staat, wordt er wel heel wat extra's geboden waardoor een extra aanschaf zeker het overwegen waard is.