The Hidden Hand - The Resurrection Of Whiskey Foote

Label : Southern Lord | Archiveer onder stoner

Jasper : De 46-jarige Scott "Wino” Weinrich heeft er al een behoorlijk legendarische carrière opzitten met bands als The Obsessed, Spirit Caravan, en Saint Vitus. The Hidden Hand is nu echter zijn enige overgebleven project en er is zowaar nog plaats voor vernieuwingsdrang en creativiteit voor deze doom-icoon. Daar hoef je bij een collega als Ozzy niet meer voor aan te kloppen toch?

Het is niet voor niets dat de organisatie van Roadburn Wino en zijn trawanten van The Hidden Hand nog steeds richting Tilburg laten komen. Het stoner/doom genre mag dan vooral gebaseerd zijn op herhaling en in veel mindere mate vernieuwing, op 'The Resurrection Of Whiskey Foote' is toch duidelijk dat Wino net even iets meer heeft willen laten horen dan de standaard stoner riffs die hij vaak zelf heeft mee-bedacht (voor zover niet van Black Sab gejat natuurlijk...). Allereerst is het nieuwe album een concept plaat over het 'Whiskey Foote' figuur, die een reis maakt door de Amerikaanse geschiedenis, niet een van de meest allerdaagse onderwerp voor een logge rock plaat. Meneer 'Whiskey' wordt hierbij van een soundtrack voorzien die varieert van Seventies psychedelische tunes tot heavy blues (met mondharmonica!) en dampende stoner die zeker door de af en toe spannende ritme's het genre weer van nieuwe impulsen voorziet. Wat waarschijnlijk wel nooit zal veranderen is Wino's doorrookte whisky stem, niet de allerbeste in de scène maar wel eerlijk en op en top Wino. De fans weten wat ze moeten doen, Roadburn kaartjes-lozen zullen moeten hopen dat de man binnenkort ook aan een tour zal beginnen.