Skambankt - Eliksir

Skambankt - Eliksir

Label : Bertus | Archiveer onder hardrock / aor

Frank D. : Wie kent het label Dogjob nog? Iemand? Dogjob was het label dat ons als eerste de glam jongens van Turbonegro bracht. Zowaar een cult label dus en dat label is gereanimeerd om nu het tweede album van het Noorse Skambankt uit te brengen. Ik ga er eens goed voor zitten.

Deze band is de Noorse versie van bands als de Jansse Bagge Bend en Rowwen Heze, maar dan in Turbonegro/ Motörhead/ Hellacopters style. De heren zingen namelijk in een zuidelijk Noors dialect en het is een uitstekende schijf om eens goed los te gaan en met bier te smijten. Ik versta er dus, net als het leeuwendeel van de wereld werkelijk geen moer van wat de heren brullen, maar een ding weet ik wel zeker. Dit is kwaliteit van Scandinavische degelijkheid. In de verte zijn sporen van Gluecifer te herkennen, maar de Motörhead en Turbonegro elementen staan toch wel centraal bij deze heren. 'Eliksir' staat dus bol van de makkelijk in het gehoor liggende melodieuze retro-stampers met een hoog meebrul gehalte. Eigenlijk hebben de mannen geen enkel zwak moment gedurende het gehele album, maar als er al hoogtepunten moeten worden aangegeven dan zijn het 'Tyster' (mijn persoonlijke favoriet), de single 'Dynasti' (het schoolvoorbeeld van de bovengenoemde beschrijving) en het Iron Maiden meets Motörhead diamantje 'Min Eliksir'. Maar zoals gezegd, hiermee doe ik de andere tracks eigenlijk tekort.

Het feit dat de heren in hun moerstaal zingen mag eigenlijk geen drempel vormen voor een internationale doorbraak voor deze Noren, want dit is meer dan solide album. Pakkend, up-tempo en oprecht, zo zien we ze graag.