Ensiferum - Victory Songs

Ensiferum - Victory Songs

Label : Spinefarm | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Ensiferum heeft een weloverwogen strategie toegepast nadat drie van de vijf leden na hun vorig album 'Iron' (2004) de band verlieten. Eerst werden de nieuwe leden live voor de leeuwen geworpen zodat ze zich konden inwerken en aan de fans voorstellen. Daarna werd er voorzichtig een EP 'Dragonheads' uitgebracht met enkele nieuwe nummers. Toen volgde de dvd registratie van het feest van hun tienjarig bestaan in Finland, te vinden op '10th Anniversary Live'. Op 20 april is er dan eindelijk het eerste volledig album zonder Jari Menp en dat kreeg de toepasselijke titel 'Victory Songs' mee.

Geen gezeur in deze bespreking over dat Jari toch zozeer gemist wordt, want ik heb Ensiferum pas leren kennen in 2005 tijdens een live show en voor mij is Jari gewoon meneer Wintersun en Ensiferum Ensiferum als je begrijpt wat ik bedoel. Ik weet dat de bewondering voor Jari bij sommige fans idolate vormen aanneemt, maar dan doen ze Ensiferum - nu met gitarist Markus Toivonen als bandleider - te weinig eer aan want 'Victory Songs' is een dijk van een plaat. Een must als iemand zich folk metal fan noemt. Trouwens de band zal niet wakker liggen van dat gekibbel want ze zijn razend populair.

Het nieuwe Ensiferum heeft zijn draai gevonden in de vernieuwde en populaire Sonic Pump Studios waar half Finland nu zijn albums opneemt en laat ons eens bekijken waarmee ze naar buiten kwamen. Zet alvast de volumeknop op tien en de stoelen aan de kant. 'Ad Victoriam' is nog een sfeervol filmisch intro waarbij het Viking schip de haven in vaart, maar meteen gaan in 'Blood Is The Price Of Glory' de stormtroepen aan wal. De rauwe, verstaanbare snauwerige zang van Petri Lindroos wordt achterna gezeten door een hels tempo van de ritmesectie en heldere koorzang van bassist Sami Hinkka en gitarist Markus Toivonen. Ook 'Deathbringer From The Sky' is een snel, hectisch nummer dat hier en daar wat meer klassieke heavy metal invloeden vertoont. Meezingen verplicht, ook in 'Ahti' waar de folk invloeden wat meer geaccentueerd worden. Er is wat meer plaats voor de toetsen, aangezien de solopartijen van Petri Lindroos minder dominant zijn dan die van Jari. Hoog tijd om het tempo wat terug te schroeven nu, zodat de band zijn folk karakter meer kan ontplooien. De single 'One More Magic Potion' is een kampvuurlied voor ruige barden: met gewone stem gezongen en veel samenzang. Eveneens gewone zang in het prachtige 'Wanderer' dat de weemoed van folk liederen etaleert. Na een klassiek intro gaat 'Raised By The Sword' er dubbel zo hard tegenaan. Een hakkend strijdlied, krachtig en episch waar we temidden van black metal furie een rustig middenstuk aantreffen. Keihard is ook 'The New Dawn' en dan zijn we aangekomen bij het magnum opus van de plaat. De titelsong 'Victory Song' heeft alle sterke Ensiferum kenmerken verenigd in n lange compositie. Weemoed, brutaliteit, mooie gitaarlijnen, ruw gekrijs en kloeke folk harmoniezang, Ensiferum op zijn best! Dit album zal ik nog dikwijls met groot plezier beluisteren. Schitterend! En denk eraan: draaien op hoog volume!