Cirith Gorgor - Cirith Gorgor

Cirith Gorgor - Cirith Gorgor

Label : Ketzer Records | Archiveer onder black/pagan metal

Richard G. : Titelloze (oftewel naar de band zelf genaamde) albums hebben vaak iets speciaals. Als het al niet het eerste album is, dan is het vaak het beste (naar later blijkt) of het meest succesvolle (ook naar later blijkt). Voor wat betreft De Nederlandse black metal band Cirith Gorgor kan het eerste niet van toepassing zijn; optie twee en drie liggen na beluistering van de nieuwe plaat echter zeer in de lijn der verwachting. Waar het vorige album 'Firestorm Apocalypse' mij persoonlijk niet zo kon bekoren vanwege iets te simpele song structuren en te lang aangehouden, weinig spannende riffs waardoor de lange nummers ook als lang overkwamen is dit manco op het nieuwe album als een Christen bij de aanblik van Satan verdwenen.

De nummers zijn nog steeds lang (zeven in vijftig minuten) en ook stilistisch is het nog immer hypersnelle black metal met een fijn melodieuze inslag wat over het algemeen de klok slaat. Maar men heeft simpelweg betere songs geschreven. Er zit meer dynamiek in de riffs, het melodieuze randje is wat verfijnder ingebouwd en de verveling slaat gewoon nooit toe. Opener 'Total Annihilation' en opvolger 'The Black Hordes' geven je nog weinig kans om naar adem te happen, maar na dit furieuze begin wordt er naarmate de plaat vordert meer en meer rekening met het verwerkingsvermogen van de luisteraar gehouden door middel van voldoende tempowisselingen. Overigens wordt het verlies van zanger Nimroth wordt op degelijke wijze opgevangen door drummer Levithmong (doch men is nog steeds op zoek naar permanente vervanging). Cirith Gorgor voelt zich duidelijk in zijn nopjes op underground label Ketzer en maakt zijn beste plaat tot nu toe. Hulde!