Scarve - The Undercurrent

Scarve - The Undercurrent

Label : Listenable | Archiveer onder different metal

Richard G. : Scarve is met Meshuggah op toer geweest en dat is te horen zeg! Het geluid van de niet makkelijk te categoriseren Franse technische metal band is stukken donkerder geworden en de vele en langdurige blootstelling aan de bekende gestoorde ritmiek van de Zweden heeft duidelijk zijn sporen nagelaten. Gelukkig is men binnen het belangrijkste project van superdrummer Dirk Verbeuren wel zo verstandig om de eigen achtergrond niet compleet te verloochenen en de vele invloeden uit death en thrash worden nog steeds gecombineerd met flitsend melodieus gitaarwerk.

'The Undercurrent' zal menig luisteraar overigens menig luisterbeurtje kosten om volledig te kunnen doorgronden (als dit al mogelijk is), de band heeft namelijk meer lagen inde muziek dan ooit te voren. Op zich niet zo'n punt, maar wat er in de verschillende lagen (drie à vier gitaarpartijen is geen uitzondering) gebeurt is zo verschillend dat het even duurt voordat de grijze massa het tot één geheel weet terug te brengen. Met de trage opener 'Endangered' heeft het brein van bijvoorbeeld ondergetekende na ettelijke luisterbeurten nog steeds moeite. Aardig detail is dat een groot deel van de vocalen door zanger Lawrence Mackrory (ex-Darkane) verzorgd zijn. Scarve heeft weer een bijzonder werkje geproduceerd, dat is zeker, toch blijf ik de Meshuggah invloeden twijfelachtig vinden. En ook qua schrijfstijl bevindt men zich soms wel erg dicht bij het randje van de onbeluisterbaarheid. Even oppassen dus, zowel voor de band als voor de fans.