Letzte Instanz  - Wir Sind Gold

Letzte Instanz - Wir Sind Gold

Label : Drakkar Entertainment | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Het leuke aan recensies schrijven is dat je geregeld nieuwe bands leert kennen, die helemaal niet zo nieuw blijken te zijn en al een hele geschiedenis achter de rug hebben. Zo had ik nog nooit gehoord van Letzte Instanz, maar dit blijkt al hun zesde studioalbum te zijn, terwijl ze hun naar het schijnt opmerkelijke podiumkunsten ook al eens op DVD vastlegden. Het succes speelt zich tot nogtoe vooral af in thuisland Duitsland en dat is heel normaal want er wordt in het Duits gezongen.

In het verleden is de momenteel uit zeven vreemd uitgedoste heren bestaande band onderhevig geweest aan bezettingswijzigingen, maar sinds 2005 is dit gestabiliseerd. Vorig jaar verscheen het goed ontvangen 'Ins Licht' waarna men op tournee ging met Schandmaul. Men schijnt ook banden te hebben met Corvus Corax en er wordt een nummer gecoverd van The Inchtabokatables (een band waaruit later Potentia Animi ontstond). Zo weten we al een beetje uit welke richting de wind waait: (pop)rock met harde gitaren met de nodige humor en entertainment. Dat is exact wat 'Wir Sind Gold' te bieden heeft. Met mijn persoonlijke kanttekening dat dit album het midden houdt tussen dansbare deunen, luisterliedjes en wat gestoei met moderne harde riffs.

Het materiaal voor dit album is voornamelijk geschreven tijdens de herfsttour in 2006. Het is een echte groepsprestatie geworden die geproduceerd werd door Sven Peks en gitarist Oli Schmidt. Orkestrale arrangementen en strijkers spelen een grote rol in de muziek, nog meer dan op voorgaande albums. Christiane Karg is te horen als sopraanzangeres in verschillende nummers, het meest opvallend in 'Meine Innere Stimme' dat we in een tweede versie op de gelimiteerde uitgave vinden. Het album start nog vrij hard, met het stevige rock nummer 'Du Und Ich' en de club favoriet 'Morgenrot' (vrij dansbaar, inderdaad). Laaggestemde gitaren weerklinken in het overigens goede 'Sturmvogel'. Dan gaat het wel een beetje bergaf, want het van kinderkoren voorziene 'Wir Sind Allein' is vrij zwak. Dit is trouwens die cover. Er volgen een paar nummers die ik best als verdienstelijke luisterliedjes kan omschrijven, tot het album vanaf 'Worte Brennen Gut' een verrassende wending neemt. Dit lijkt wel opgefokte nu metal! Springerige, luchtige rock voor de hitlijsten is het daaropvolgende 'Maskenball', zo lijkt me. Nog even horen we moderne harde riffs, maar verder heeft het album terug een meer overpeinzend karakter, met nog een kleine opflakkering in het oosters getinte 'Frei'. Mijn conclusie is dat dit een met zorg gemaakt en goedklinkend album is, waarvan een aantal nummers vrij vlug blijven hangen, maar dat er ook een aantal songs opstaan die minder aanslaan. Op www.myspace.com/letzteinstanz kan je meerdere songs beluisteren om een idee te vormen.