Finntroll - Ur Jordens Djup

Finntroll - Ur Jordens Djup

Label : Century Media | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : De vaandeldragers van de humppa metal, Finntroll, hebben al heel wat tegenslagen overwonnen. De twee initiatiefnemers van de band, zanger Katla en gitarist Somnium horen niet meer bij de huidige bezetting. De eerste zag zich genoodzaakt de vocale invulling over te geven aan Wilska door voortdurende stemproblemen, de tweede kwam om na een val van een brug. Tragedies die bijna het einde van de band betekenden. Maar in 2004 kwam Finntroll sterk terug met 'Nattfödd'. Dit album werd gevolgd door intensief toeren en de samensmelting van Finse polka met black metal bleek aan te slaan bij een groot publiek.

Toen Finntroll aan het begin van 2006 nieuw materiaal begon te schrijven, was dit alweer zonder zanger Wilska, want die hield het na één album voor bekeken. Na een lange zoektocht kwam de band tijdens de concerten halverwege 2006 op de proppen met de - in vergelijking met zijn voorgangers - erg tenger ogende Vreth. Maar over de stem van deze nieuwe frontman geen kwaad woord, want op dit nieuwe album 'Ur Jordens Djup' vult hij moeiteloos de ontstane leemte in. Welke gevoelens komen boven na beluistering van 'Ur Jordens Djup'? (wat zoveel betekent als 'Uit De Diepten van de Aarde' - 'From The Depths Of The Earth') Wel, er zijn wat minder folk elementen en dit in het voordeel van meer black metal en "heaviness”. Nou heb ik Finntroll altijd al minder folky gevonden dan bijvoorbeeld Ensiferum en zeker Korpiklaani, maar hier gaan ze met een beetje fantasie zelfs eerder richting Moonsorrow. Dit is niet totaal uit de lucht gegrepen, want wie een beetje thuis is in het genre weet dat toetsenist Trollhorn gewoon Henri Sorvali is die bij Moonsorrow een grote vinger in de pap heeft in het schrijversproces. Maar zou zijn invloed op Finntroll dan ook zo groot zijn?

We schuiven deze bedenkingen even terzijde en concentreren ons op het nieuwe album. Dat gaat van start met een aanzwellend duister toetsenintro met bijna feeërieke melodie dat een tribaal karakter krijgt door tromgeroffel. Dit 'Gryning' ('Dawn') gaat naadloos over in de flink doorjagende black metal van 'Sang' ('Song'). Dit is pure black metal met toetsen, ook de schreeuwerige zang. Het lijkt Amon Amarth wel. Enkel dit nummer, vrees niet, onze vertrouwde trollen hebben hun identiteit niet verloren! Dat merken we al vlug in 'Korpens Saga' ('The Raven's Saga'), waar ludieke folk invloeden en typische zang (Joik) de mix van humppa ritmes en black metal doorkruisen. Grandioos! Ik zie meteen zeeën van hossende massa's voor mij. En meer van die vrolijke fluitdeuntjes en dansbare melodietjes in 'Nedgang' ('Downfall'), heel wat tempowisselingen en details die pas volledig gesmaakt worden na enkele draaibeurten. Tussen de drukke hectische black metal zijn er tal van onverwachte wendingen. Maar ondanks het akoestische begin van 'Ur Djupet' ('Out Of The Depths') is ook dit een nummer dat al vlug via een langgerekte schreeuw uitmondt in mid tempo black metal, met veel kundige kleine ornamenten, zoals mondharp, trekharmonica (of komt dit ook uit de toetsen?). En let bijvoorbeeld op het schurkende middenstuk van 'Ormhäxan' ('The Serpent Witch'). Het zijn zulke dingen die deze muziek iets extra geven. Of de bijna dronken 'heldere' zanglijnen op de achtergrond in 'Slagbroder' ('War Brothers').

Ik ben er zeker van dat de fans weer uitgebreid zullen genieten van 'Ur Jordens Djup', een album dat alweer volledig in het Zweeds gezongen is. Tot slot is er nog het lange 'Kvällning' ('Dusk'), maar na enkele minuten aarzelende akoestische klanken valt dit al vlug stil, om pas veel later een vrolijk onderonsje te laten horen met zat trollengezang. Dan zal de bonus DVD bij de eerste oplage vast een leuker extraatje wezen. Ik kijk alvast uit naar de concerten van de band als hoofdact in april/mei!